Painontarkkailijan kevyt välipalaherkku

Minulta on toivottu useasti ruokapostauksia liittyen omaan 34 kilon painonpudotukseeni ja nykyiseen painonhallintaani. Välttelen edelleen oikeita kaloripitoisia herkkuja, koska pelkään että kovalla vaivalla oppimani itsehillintä pettää ja sorrun ylensyömiseen, josta kierre taas alkaa uudelleen. En enää ikinä halua siihen uudelleen, enkä varsinkaan halua enää koskaan aloittaa laihdutuskuuria. 🙂 Silloin tällöin olen nautiskellut karkeista tai jäätelöstä, mutta onneksi olen onnistunut vierottamaan itseni niistä niin hyvin ettei nälkäisenäkään tule kaupassa sorruttua herkkuostoksiin kuin aniharvoin. 😀

Viili on korvannut minulla monta välipalaa ja varsinkin nyt kesällä se on alkanut maistumaan taas enemmän. Itse tykkään tällä hetkellä eniten tästä mixistä: 1% viili ja Piltin Aurinkoinen-hedelmäsosetta joukkoon. Nam! <3

P1015085.jpg

P1015086.jpg

P1015083.jpg

En seuraa enää kaloreita, mutta muistan edelleen yleisimmät taulukot ja ainesosien pitoisuudet ulkoa. 1% viilistä (200g purkki) tulee 80 kaloria ja puolikkaasta Piltti Aurinkoinen sosepurkista noin 32 kaloria. Tällä 112 kalorin satsilla saa jo mahan täyteen ja pärjää muutamia tunteja eteenpäin. Erinomainen välipala sekä kotiin että työpaikalle. 🙂 Tuoremehut olen ottanut säännölliseksi osaksi ruokavaliotani pitkän tauon jälkeen viime vuoden lopulla. Olen varsinainen mehukanisteri ja saatan litkiä helposti kolmekin litraa tuoremehuja vuorokaudessa näin kesäaikaan, kun lämmin ruoka ei oikein maistu. 🙂

P1015078.jpg

Käytiin tytön kanssa kaupassa tankkaamassa viikon sapustkat kaappeihin ja tässä minun aamu- ja välipalaherkkuni viikon ajalle. Viiliä, sokeroimattomia Piltti-soseita, kuitupitoista kaurapuuroa, tuoremehulempparini hedelmä-porkkana ja Forrest Fruit-teetä kahvin korvikkeeksi. 🙂 Edullista, maistuvaa ja terveellistä perusmurkinaa. 🙂

Minulla on siivouspainotteinen ilta luvassa: imurointia, moppausta ja pyykkivuoren taltutusta. Olen yrittänyt opetella siihen että teen yhden isomman siivouksen kerta viikkoon lauantaisin ja muina päivinä sitten otan rennommin. 😀 Siivoaminen on vaan niin kivaa puuhaa, että ei haittaa yhtään viettää lauantai-iltaa imurin varressa heiluen. 😀 Nyt musat kaakkoon ja hommiin! Palailen illalla kenties postauksen kera vielä asiaan… katsotaan mitä keksin. 😉 Heipat! <3

18 kommenttia “Painontarkkailijan kevyt välipalaherkku

  1. Hih, mehukanisteri 😀 :D<br />
    Mä oon itteäni nimittänyt joskus mehukatiksi, mehua menee täälläkin, ja nimeomaan Valion viisi hedelmää mehulla voisin elää, nams!

    1. LittleB: Hihii, katti ja kanisteri. 😀 😀 MInä olen tosi perho tuoremehuille ja niillä voisin minäkin elää helposti. 🙂 Täytyy vähän rajoittaa mehun litkimistä, kesällä menee enemmän mutta talvella onneksi lasi tai kaksi. 😀

  2. Muuten hyvä teksti ja onnittelut painonpudotuksesta, mutta pakko kommentoida tuota tuoremehu-asiaa: Tuoremehuistahan niitä kaloreita vasta tuleekin! Ja niiden litkimisestä päivän mittaan saa myös hampaisiin reikiä. Kannattaa muistaa, että hampaat kestää n. 5 syöntikertaa (vettä ei lasketa) päivässä. lasillisessa tuuoremehua on 13 palaa sokeria.

    1. Leena: Olen tietoinen ja siksi en laihduttamisen aikana juonut mehuja kuin korkeintaan lasin kahdessa viikossa. 🙂 Minä juon mehuni ruokailun ohessa tai ruoan korvikkeena näin kesäisin eli minulla ei suinkaan roiku mehupullo kaulassa koko päivää. Mehu on vaan niin hyvää. 🙂

  3. Viiliähän on äärettömän helppo tehdä itsekin. 1 purkki viiliä ja 1 litra maitoa 6 muumikulhoon, lautanen päälle ja yöksi pöydälle. Tämän jälkeen aamulla nostan jääkaappiin. Säilyy loistavasti 5 pv ja vikana päivänä taas uusi satsi tulemaan.<br />
    Loistava vinkki myös jääkaapin täyttämiseen. Varsinkin opiskelijana oli mulla jääkaappi aina tyhjänä ja tälläinen satsi sinne, jääkaappihan on lähes täynnä.<br />
    Mun makuaisti ei ole niin kehittynyt, mutta fiksummat väittävät että itse tehty olisi parempaa. Vähemmän jätettä tulee ja jos käyttää niitä murokulhoja, jotka ovat siellä kaapin takana, tulee niillekin joskus käyttöä.

    1. Lanttuleikkuri: Loistava vinkki! &hearts; &hearts; Tätä täytyy ehdottomasti kokeilla heti ensi viikon lopulla. 🙂

  4. Hei! Voisitko tehdä jutun &quot;ruokapäivä&quot;-kirjani, jossa kerrot viikon syömiset. ja tietysti myös liikunnat, Olet niin hoikassa kunnossa, että minäkin haluan tietää miten tuohon pääsee! 🙂

    1. Kaisa: Voin tehdä. 🙂 Vielä keväällä pidin kirjaa syömisestäni ja liikunnasta, mutta tavoitepainon saavutettuani se jäi. OIkeastaan olisi hyvä pitää kirjaa edelleen, jotta tulee varmasti liikuttua ja syötyä oikein. Laitetaan toiveesi toteutukseen. 🙂

      1. Suvie: Tämä suomalainen perusviili on superherkkua. Kaikista paras kohta on punaisen viilin päällä oleva pintakerros, se paksu samettinen ja keltainen. Omnom nom. 🙂

  5. 34 kiloa??? Aivan mieletön painonpudotus, onnea!!, voi kunpa saisin tuollaisen itsehillinnän. Minäkin olen tehnyt viiliä itse, otan viilin päältä muutaman ruokalusikallisen purkkiin, laitan rasvatonta maitoa päälle ja käytän ihan hetken mikrossa, sekoitan ja jätän n. 10 -12 tunniksi pöytälle ja sitten kansi päälle ja jääkaappiin, kokeilemalla oppii tietämään oikean suhteen. Minusta viili on hyvää ilman hilloakin, lapsen söin viiliä talkkunajauhon kanssa, mutta en ole aikuisena maistanut. Piltit ovat muutenkin kiva välipala tai herkkupala 🙂

    1. t: Viili on kyllä herkkua. 🙂 Söin viime vuonna niin paljon maustamatonta perusviiliä että se hieman tökkii. 😀 Viilinteko-niksit ovat tervetulleita, kokeilen sinunkin reseptiä. 🙂 Meillä menee viiliä niin paljon viikossa, että aina parempi mitä vähemmän pitää helposti hajoavia viilipurkkeja kantaa kaupasta kotiin. :)<br />
      <br />
      Pahimmillaan painoin 83kg ja nyt aamupaino on 49kg. Puolisen vuotta on menty kohta elämää eteenpäin viimesten kilojen karistamisesta ja toistaiseksi on mennyt hyvin. Toivon että en enää koskaan elämässäni repsahda niin pahasti että peilistä katsoisi 83kg Miia. 🙂

    2. Minä taas jätän viilin pohjalle n. sentin kerroksen viiliä ja täys- tai kevytmaitoa päälle ja yöksi pöydälle. ei muuten toimi ukkosilmalla! mielenkiintoinen konsti, en ole tiennyt että onnistuu myös rasvattomasta maidosta?

  6. Lastenruoat on muuten tosi hyviä lisiä välipaloihin. Niissä ei ole niin paljon (tai ollenkaan) lisättyä sokeria ja ovat raikkaamman makuisia kuin &quot;aikuisten&quot; jogurtit. Tykkään itsekin tosi paljon käyttää lastensoseita maustamaan viilejä ja puuroja. :)<br />
    <br />
    Niin, ja tuoremehuja menee täälläkin tosi tosi paljon 😛 .

  7. Hei!<br />
    <br />
    Kiitos tosi kivasta (ja hyödyllisestä) välipalavinkistä! Piti heti tänään testata ja oli hyvää, viilin syönti olikin jäänyt itselläni aivan unholaan 🙂 Lisää vinkkejä ja muitakin syömisaiheisia postauksia otetaan innolla vastaan…kiitos muutenkin kivasta blogista ja ihanaa kesän jatkoa! 🙂

  8. Wau mikä painonpudotus! Itsellä on samansuuntainen projekti menossa, tiputettavaa on tosin &quot;vain&quot; 15kg, joka tuntuu aikamoiselta näin alkuvaiheessa :-/ Välipalaherkku on täysin sama mitä itse nautiskelen eikä lämmin ruoka tosiaan maistu kesäaikaan. Kaikista hankalinta on yrittää pitää säännöllinen ruokarytmi ilman välipaloja, ne ovat kompastuskiveni! Makeaa en syö, hiilareitakin hallitusti, mutta epäsäännöllinen syönti ja napostelu ovat ne mihin keventäminen aina kariutuu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *