Pellavansiemeniä pömppömasulleni

Ostin pari viikkoa sitten kaupasta paahdettua ja rouhittua pellavansiementä, jotta saisin vatsani parempaan kuntoon. Olen hyvin skeptinen ruokien terveysvaikutuksista enkä odota ihmeitä. Nyt on kuitenkin pakko kehua teille kaikille tätä tuotetta, sillä en muista aikaa koska vatsani olisi tuntunut terveeltä ja toiminut niinkuin kuuluu ilman närästystä. 😀

Lyhyenä pohjustuksena tälle postaukselle kerrottakoon, että minulla on vatsahaava, joka oikuttelee lähes päivittäin ja sen lisäksi minun vatsani turpoaa suureksi palloksi aina kun syön (jopa yksi jäätelötötterö riittää aikaansaamaan kunnon raskausvatsan :D). Tämän vuoksi kärsin vatsanväänteistä ja kaikki mausteinen, tulinen tai huonosti sulava ruoka on minulla pannassa.

P1015409.jpg

Olen kaksi viikkoa syönyt tätä pellavansiemenrouhetta päivittäin ja ensimmäisellä viikolla en huomannut mitään muutosta. Toisella viikolla tajusin jossain vaiheessa, että hillitöntä turvotusta ruokailun jälkeen ei ilmennytkään kuten aina ennen. 😀 Masu pömpötti vatsalaukun kohdalta vain vähäsen ruokailun jäljiltä, enkä muistuttanut viimeisilläni raskaana olevalta. 😀 Erehdyin myös tänä aamuna kiireessä juomaan aamukahvini tyhjään vatsaan ja olin jo varautunut pahoihin polttoihin, mutta mitä vielä… ei niitä kuulunut eikä näkynyt. 🙂 En uskalla vannoa, että tämä tuote toimisi kaikilla samalla tavalla tai poistaisi ruuansulatusvaivoja, mutta minun kohdallani tämä toimii ja on jopa suoranainen ihme. 🙂 🙂 🙂 Ei ole aktivia-kuurit eikä muut poppakonstit auttaneet minua aiemmin. 🙂

P1015412.jpg

Ohjeen mukainen suositus on aikuiselle kaksi ruokalusikallista rouhetta päivässä. Minä sekoitan omani viilin joukkoon aamupalan yhteydessä ja aijai kun onkin namia. 🙂 Tämä paahdettu rouhe maistuu hieman pähkinöiltä ja tuntuu viiliin sekoitettuna suussa kivalta. Viili kun on sellaista venyvää litkua, niin tällä saa sopivasti tekstuuria ja pureskeltavaa siihen joukkoon. 🙂

P1015408.jpg

Kyseistä rouhetta (ja pellavansiemeniä yleensäkin) voi käyttää vaikka mihin. Sitä voi sekoittaa sämpylä- ja leipätaikinaan, piirakoihin, smoothieen, rahkaan, jogurttiin… Pussin kyljestä löytyi herkullisen kuuloinen resepti Juho-Kustin skonsseihin ja ajattelin tulevana viikonloppuna kokeilla miltä mahtaakaan maistua omatekemät pellavansiemen-skonssit. 🙂 Ei voi olla ainakaan pahaa, koska reseptissä on ainesosina parmesaania ja basilikaa. <3 <3

P1015414.jpg

Vatsavaivojen taltuttamisen lisäksi pellavansiemenet sisältävät paljon hyviä vitamiineja, kuten omega-3 sekä kuituja. Minusta tämä terveystuote on todella hyvän makuista ja maistuvaa, eikä tarvitse hampaat irvessä väkisin nikotella sitä alas, kuten lapsena kalanmaksaöljyt ja muut pakolliset terveelliset ja pahat. 😀 

Nyt pikaisesti saunan lauteille ja sitten vastailen kommentteihinne! 🙂 Moikat! <3

Miia / Oma Koti Valkoinen - -

31 kommenttia “Pellavansiemeniä pömppömasulleni

  1. Mulla on sama vika, että syönnin jälkeen maha paisuu aivan mielettömäksi palloksi ja kärsin myös vaikka mistä vatsavaivoista (jopa niin paljon, että ne rajoittavat normaalia elämistä). Olen ollut vähähiilihydraattisella ruokavaliolla jonkun aikaa, mutta siltikin maha paisuu, ei tosin niin paljoa kuin ennen mutta kuitenkin…<br />
    Täytyypä minunkin kokeilla, josko pellava auttaisi minuakin. Muita hyviä vinkkejä vatsavaivaisille? (muita kuin, että mene lääkäriin…)<br />
    <br />
    Miten se sinun vatsahaavasi oireilee, jos saa udella?

    1. Nina: Minäkin olen kokeillut jopa hiilihydraatitonta ruokavaliota mutta ei vaikuttanut minulla sekään. Vaikka pelkkää maitotuotetta söisi niin maha kasvaa palloksi. Nyt ei jostain syystä sitä enää esiinny. 😀 😀 Eli suosittelen kokeilemaan pellavansiemenrouhetta, jos se auttaisi sinullakin. &hearts;<br />
      <br />
      Minun vatsahaavani oikeilee niin että maha on kipeä joka päivä. Sitä polttaa ja närästää, ja vähänkin tulisempi, suolainen, mausteinen tai hapokas aiheuttaa kovaa kipua. Myös hiilihapolla on sama vaikutus, joten hyvin vähän juon limuja tms. ja vichytkin yleensä ravistan jotta niistä suurimmat osat hapoista häviää. Eli rajoittaa elämää aika paljon, mutta sen kanssa on oppinut elämään ja pärjäämään. 🙂

    1. Tiina: On tutkittu eikä ole keliakiaa. Minulla ongelmat johtuneen varmasti osittain vatsahaavasta ja loppu sitten jostain muusta mysteeriksi jääneestä syystä.

  2. Vau, kuulostaa loistotuotteelta! Kiinnostuin heti, sillä omaan myös oikuttelevan vatsan. Mistä kaupasta tätä saa?

    1. Katja: Minä ostin oman pussini S-marketista, jossa ei ole edes kovin laaja valikoimakaan. 🙂 Merkki taitaa olla Valo 24h. 🙂

    1. t: Suosittelen! 🙂 Ja vaikka se ei auttaisi ruoansulatukseen niin ainakin se on terveellistä ja hyvää. 🙂

  3. Vinkkinä vielä; kävin juuri pari päivää sitten ravitsemustapojani tarkistamassa ammattilaisella. Vatsa tottuu kahdeksassa päivässä yhteen kuituun, joten viikon välein olisi hyvä vaihtaa jos haluaa hyvät tehot irti.<br />
    <br />
    Lisäksi vaikka keliakuaa ei oltaisi todettu, saatat kärsiä ns. yliherkkyydestä, jota ei muuten voikaan todeta, paitsi tarkkailemalla omaa ruokavaliota ja vatsan reaktioita.<br />
    <br />
    Parempia vatsahetkiä! 🙂

    1. RouvaG: Minä luin netistä että noin viikko menee, mutta en tiennytkään että viikottain pitäisi vaihtaa. Kiitos ohjeistuksesta, alankin miettimään jo mikä on seuraava kuidunlähteeni. :)<br />
      <br />
      Yliherkkä tuo vatsaparkani varmasti onkin, mutta mitään diagnoosia siihen ei löydetty aikoinaan. Ruoka sulaa tosi hitaasti ja jos syön esim jotain raakaa ja hitaasti sulavaa niin masu pömpöttää monta päivää putkeen. Kotioloissa tuo ei niin haittaa mutta jos on joskus menoa niin täytyy tarkkaan miettiä mitä kehtaa syödä ettei ala näyttämään raskausvatsalta. 😀 Pahinta on jos syö ravintolassa ja siemailee viiniä. 😀 Olen kaksi kertaa elämäni aikana saanut todella murhaavia katseita, kun pari ravintolan muuta asiakasta on katsonut kun tarjoilija kaataa viiniä lasiini. 😀 Olen käynyt kyllä oikaisemassa heille, että en ole suinkaan raskaana ja vatsani oli ihan litteä kun saavuin ovesta sisään kaksi tuntia sitten. 😀 😀 Mutta kyllä on noloa. 😀

  4. Kiitos aivan ihanasta ja inspiroivasta blogistasi!<br />
    <br />
    On yksi päivän kohokohtia kun huomaan uuden postauksen ilmestyneen. Olen saanut paljon apuja ja ideoita tuskaillessani talomme sisustuksen kanssa. Pidän tyylistäsi tosi paljon ja kirjoituksesi ovat mukavan käytännönläheisiä ja henkilökohtaisia olematta kuitenkaan yhtään raskassoutuista vuodatusta.<br />
    <br />
    Tämä vinkki vatsavaivojen torjutaan osui myös naulankantaa :-)<br />
    <br />
    Ihanaa ja idearikasta kesää ja kiitos miellyttävistä lukuhetkistä!

    1. Pia: kaunis kiitos kivasta kommentistasi! &hearts; &hearts; &hearts; Välillä minäkin sorrun vuodattelemaan, mutta yritän aina ilmaista asiat hieman keveämmin kuin miten sydän niitä kantaa. 🙂 Se auttaa myös minua, koska monikaan asia ei loppukädessä ole niin kamalan vakava kuin mitä aluksi kenties tuntuu. :)<br />
      <br />
      Kannattaa ainakin kokeilla pellavansiemeniä. En osaa sanoa millainen vaikutus on eritavalla käsitellyillä pellavansiemenillä, onko kokonaiset ja liotetut vielä parempia… Mutta minulla tämä kyseinen rouhe on kyllä tehnyt ihmeitä ja vatsa ei ole nyt pömpöttänyt vähään aikaan niin pahasti että näyttäisin raskaana olevalta. 😀 Nyt näytän vaan hyvin syöneeltä, hihiii. :D<br />
      <br />
      Ihanaa ja aurinkoista kesää sinulle myös! &hearts; &hearts;

  5. Tuota pitää testata! Viili aurinkoinen piltti sose on muuten aivan huippu, kiitos vinkistä!:D Ihanan raikas ja kevyt välipala näin kuumillakin keleillä. Ruokajuttuja ja vinkkejä olisi kiva lukea enemmänkin!:)

    1. Tanja: Se on tosi hyvää. 🙂 Myös muita soseita kannattaa kokeilla. Kuningatar-sose on herkkua myös, samoin makea päärynä. Ei ole lisäaineita eikä lisättyä sokeriakaan, joten voi syödä määrällisesti hieman enemmän kuin sokeroitua jogurttia tms. :)<br />
      <br />
      Olen aika surkea kokki. 😀 En ihan hirveästi pidä ruoanlaitosta ja teenkin yleensä aina jotain kymmenestä peruspöperövaihtoehdosta. Mutta voin kyllä postailla välillä ruokajuttujakin, varsinkin jos tulee joku uusi juttu eteen. :)<br />
      <br />
      Viikonloppuna olen kokeilemassa pellavansiemenrouhe-pussin kyljessä ollutta skonssi-reseptiä ja siitä voisin tehdä postauksen sillä varauksella että leipomukseni on syömäkelpoista eikä ne pala uunissa. 😀

  6. Hei, täällä kanssa yksi vatsavaivainen. Kaikenmoista kokeiltu myös vuosien varrella. Ostin tuota samaa rouhittua pellavaa alkuvuodesta, siinä lisänä mustikka. Saa kivasti makua juuri vaikka viiliin. 🙂 Sitten on ainakin omassa lähikaupassa myös puolukkaversiota, kiva makulisä perus pellavarouheeseen. Olen käyttänyt myös kokonaisia pellavansiemeniä yön yli vedessä liotettuna ja sen &quot;liman&quot; vetäissyt aamulla huiviin, tekee myös hyvää vatsalle, kantsii kokeilla. 🙂 Oletko kokeillut Psylliumia? Entä oletko kokeillut syödä vain gluteenitonta ruokaa (vaikka keliakiaa ei olekaan)? Mulla harkinnassa kokeilla erilaisia ruokavalioita, jos karsimalla hetkeksi tietyt ruoka-aineet (esim. viljat, maitotuotteet) sais oloa jotenkin paremmaksi… Tunnistan tuon ravintolassa syömisen ja viinin juomisen myös järkyttävän huonoksi yhdistelmäksi! Tuntuu, että nykyään joka toinen valittelee vatsavaivojaan ja mitään kunnollista syytä niihin ei löydy. Tällaiset postaukset ovat kivoja lisiä sun ihanien sisustusjuttujen joukkoon! 🙂

    1. Niina: Minun täytyykin ottaa sinun vinkistäsi vaari ja ostaa pelkkiä siemeniä. Se &quot;lima&quot; tuntuu suussa varmasti aika karmealta, mutta jos sekin auttaa vatsaongelmiini niin ehdottomasti sen vaikka väkisin nikottelen alas. 😀 Psylliumia en ole kokeillut, mutta gluteenitonta ruokavaliota olen. Puolivuotta elin ilman gluteenia mutta ei vaikuttanut vatsaan mitenkään. Samoin olen ollut maidottomalla dieetillä, kasvisruoalla, ilman kasviksia ja huoh… vaikka mitä kaikkea on kokeiltu. Joskus ehkä vastaus ja syyllinen löytyy vatsavaivoihini, mutta toistaiseksi on mentävä näillä eväillä eteenpäin. 🙂 Ja luojan kiitos löysin tämän pellavarouheen, se on totisesti muuttanut elämäni. 🙂

    2. Hei Miia, minä keitän kaurapuuroni siihen pellavansiemen&quot;limaan&quot;. Eli illalla laitan 2 dl:aan vettä ruokalusikallisen kokonaisia pellavansiemeniä. Aamulla lisään kaurahiutaleet ja keitän puuroksi. Joskus lisään mukaan rusinoita tai kuivahedelmän paloja. Hyvää ja terveellistä!<br />
      Kiitos kivasta blogistasi, jota olen tässä kuukauden päivät seurannut.

    1. Love: namnam, minunkin pitää kokeilla hamppua ja Chiaa. 🙂 Pitäisi järkätä terveyspainotteinen tyttöjenilta, saunomista, hoitoja, terveellisiä herkkuja ja jotain freshiä juomaa. 🙂 Voitaisi kaikki kokeilla uusia juttuja ja makunautintoja. 🙂

  7. Hei Miia! Löysin blogisi tuossa kuukauden päivät sitten ja kieltämättä vietin yhden viikon siihen että luin jokaisen postauksen alusta lähtien! 😀 On ollut hauska seurata mitenkä kotisi on päätynyt nykyiseen tilaansa :)<br />
    <br />
    En ole aiemmin kommentoinut postauksiisi, mutta tämä aihe oli niin sydäntä lähellä etten voinut vastustaa kiusausta. Olen kokenut samoja ongelmia oman mahani kanssa.. Ja tuntuu että nykyään meitä &quot;kohtalotovereita&quot; on melko monta! :D<br />
    <br />
    Törmäsin viime kesänä Noora Schinglerin kirjoittamaan &quot;Marjoja ja maskaraa&quot; ja luin sen yhdeltä seisomalta läpi koska tunsin niin samaistuvani kaimani tilanteeseen. Nooran kirjassa on loistavia vinkkejä siihen, että mistä aineista maha yleensä tykkää ja mistä ei. Myöskin vähän tarinaa siitä, miksi maha käyttäytyy niin omituisesti. Itselläni kaurapuuro ja ruisleipä (siis ihan OIKEA ruisleipä) ovat tulleet jäädäkseen ruokavaliooni ja enää ei tarvi jokaisen ruokailun jälkeen kantaa keilapalloa mahassa 😀 Elämä on helpottunut huomattavasti ja olokin tuntuu paljon kevyemmältä. Suosittelen ehdottomasti lukemaan kirjan, toivottavasti siitä on sinullekin hyötyä! 🙂

    1. Noora: Nooran kirjan olen lukenut minäkin, todella hyvää tekstiä. 🙂 Olen itsekin huomannut että vaaleat leivät turvottavat ja saavat jonkinlaisen käymisreaktion aikaan vatsalaukussa, siksi syönkin useimmiten ehtaa ruisleipää tai en leipää ollenkaan. :)<br />
      <br />
      Pellavansiemenrouheet ovat olleet aktiivisessa käytössä jo yli vuoden ja vatsa on nykyisin paremmassa kunnossa. Aamun kahvikupillinenkaan ei enää närästä niin kuin ennen ja vaikka en voimakkaita mausteita voi syödä vieläkään, kestää vatsani selvästi tuhdimpaa täytettä kipuilematta. 🙂

  8. Pellavarouhe on minunkin herkkua! Harmillisesti pakkauksen skonssi ohjeesta puuttuu maito ainesosaluettelosta! Yrityksen kotisivulta löytyi onneksi sama resepti, jossa ohjeena 2,5 dl maitoa. Heti kokeilemaan! =)

  9. Minulla ja veljellä ainoa outo ongelma oli kun lopetettiin ton syönti vähäksi aikaa niin tuli todella huono olo. Mistähän mahtaa johtua.. kun syötiin sitä ylipäätään omega 3lisäksi ja kuitujen saamiseksi eli olo ei ollut huono ennen pellavarouheen käyttöä. Pane merkille jos itse pidät tauon pussin jälkeen.

    1. tyttö: Olen pitänyt lyhyitä taukoja kolmesti vuoden aikana enkä ole havainnut olon huonontumista tai huonovointisuutta. Vireystaso saattaa ehkä laskea, mutta sekin voi johtua vain kuvitelmasta kun tietää että terveellinen osa ruokavaliosta puuttuu. 😀 Minun vatsaongelmani ovat menneet parempaan suuntaan ja närästystä sekä turvotusta esiintyy nykyään harvemmin kuin vuosikausiin. 🙂

  10. Nää pellavarouheet on älyttömän hyviä tuotteita! Ja hienoa, että on ollut huomattava terveydellinen apu! Tykkään ite hirveesti myös &quot;maustetusta&quot; versiosta. Siitä, missä on mustikkaa. Nam! Kannattaa kokeilla, jos ei vatsa sano toisin 🙂

    1. Jonna Virta: Se mustikkarouhe on parasta, tykkään siitä kuinka kuivatetut mustikat rouskuvat pellavansiemenrouheen kanssa hampaissa. &hearts; &hearts;

  11. Mikä pistää aikuisen naisen käyttämää sanaa pömppömasu? Vähän niin kuin pikkulapselle puhuisi – tai kuin pikkulapsi puhuisi.

    1. Reiska: Elämä ei ole niin vakavaa. 🙂 En puhu muutenkaan koskaan kirjakielellä vaan useiden eri murteiden sekoituksella, ja onhan tuossa tuo pieni tyttökin eli aika luonnollinen sanavalinta minun suustani. 🙂

    1. Kevli: Tuota epäiltiin minullakin mutta ainakaan toistaiseksi ei syytä jatkotutkimuksille, sillä vatsani on rauhoittunut ruokavalion myötä. 🙂 Ikävä vaiva kertakaikkiaan tuo ärtyneen suolen oireyhtymä, ei käy kateeksi heitä joilla se on vaivana. &hearts;

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *