4 viikon kunnonkohotuskuuri

Olen tasan kuukausi sitten aloittanut lenkkiharrastuksen ja käynyt neljästi viikossa hölkkäämässä hien pintaan. 😀 Näillä helteillä hikoilu ei ole ollut vaikeaa, mutta kestävyyden osalta ensimmäiset pari viikkoa olivat haasteelliset. Hengitysrytmi oli hakusessa ja viiden minuutin hölkän jälkeen kylkiä ja palleaa pisti niin perusteellisesti että luulin tuupertuvani pientareelle pelkästä kivusta. En ole koskaan ollut kiinnostunut “tylsistä” urheilulajeista, kuten juoksemisesta, hiihtämisestä tai kuntosalilla treenaamisesta, mutta nyt kolmekymppisenä on pakko alkaa pitämään itsestään parempaa fyysistä huolta, eikä tanssitunti kerta viikkoon riitä. Siispä ostin itselleni alennuksesta juoksulenkkarit, pistin iPodin kuulokkeet korviini ja lähdin ulos reippailemaan. 🙂

663872998.jpg

Kunto on selvästi kasvanut kuukauden aikana, vauhti on nopeampaa kuin alussa ja palleapistoksia ilmenee hyvin harvakseltaan. Täysin kivuttomasti en vieläkään pitkää matkaa pysty juoksemaan, mutta oikean hengitystekniikan löydettyäni juokseminen on varsin mukavaa. En ole mitannut oman lenkkini kilometrejä, sillä jostakin syystä tieto siitä että juokseen “vain” 1 tai 2 kilsaa lannistaa. Ohitseni viuhuu monesti näitä maratoonareita, joista oikein huokuu että ainakin 10 kilometriä on jo juoksua takana. 😀 Minulle parasta on juosta oman fiiliksen mukaan, haastaen itseni ja pinnistämällä jokaisen lenkin yhteydessä aina hieman enemmän extraa itsestäni. Olen toistaiseksi pysytellyt rantamaisemissa ja ajoittanut lenkkini vuorokauden viileimpään aikaan eli aamun ensitunneille tai iltamyöhäiselle sen mukaan, miten tytöllä on kotona seuraa. Ensimmäinen hölkkälenkkini oli kestoltaan vain 20 minuuttia, josta puolet matkasta juoksin lähes paikoillani tasatakseni hengitystä sekä sykettä. Nyt voin hölkätä jo puolet pitempään ja askel on kevyempi sekä vauhdikkaampi. 🙂

77467783.jpg

En usko että talven pakkasissa riittää motivaatiota lähteä juoksemaan, mutta yritän kehitellä jonkin vaihtoehtoisen liikuntamuodon juoksemisen tilalle. Kasvaneesta kunnosta on ollut jo nyt suuri apu, olo on ollut aikaansaavampi ja energisempi kuin vuosiin. Unenlaatukin on parempi, 7-tunnin yöunien jälkeen tuntuu siltä että unta on saatu riittävästi ja paha tapani torkuttaminen on ensimmäistä kertaa elämässäni loppunut. 🙂 Nyt kun ilmat ovat mitä parhaimmat, on hyvä ottaa itsestään kaikki irti ja kasvattaa sekä kuntoa että intoa liikkumiseen. 🙂

77365277.jpg

Tänä aamuna klo 7.30 vedin lenkkarit jalkaani ja pyrähdin puolen tunnin happihyppelylle, jonka jälkeen kävin palauttavalla lenkillä koiran kanssa. 🙂 Suihkun ja aamupalapuuron jälkeen fiilis oli loistava. <3

Illaksi suunnittelin asupostauksen tekoa ihanasta uudesta paidastani, mutta en lupaa vielä mitään varmaa. Paita on vielä postissa, yritän ehtiä hakemaan sen sieltä ennen iltaa… Aurinkoista päivää kaikille! <3

19 kommenttia “4 viikon kunnonkohotuskuuri

  1. Kyllä tuo lenkkeilyn aloitus on ihan syvältä! 🙂 Onneksi kunto kasvaa tosi nopeasti ja kehitystä tapahtuu, niin motivaatiokin pysyy yllä paremmin. Itselläni on astma, joka varsinkin rasituksesta ärtyy, ettei puhettakaan, että voisi lenkille ilman piippua lähteä. Sepä onkin välillä koomisen näköistä kun pysähdyn ottamaan hatsit piipusta, jotta keuhkoputket laajenee ja saan taas ilmaa keuhkoihin – ja sitten meno jatkuu! 🙂 <br />
    <br />
    Juoksin joskus nuorena lyhyitä matkoja kisoissakin, mutta pitkät matkat tuntuu ihan älyttömän tylsiltä, niihin auttaa vaan hyvä korvissa pauhaava musa! Itse juoksen viiden kilsan lenkkejä, mutta parhaiten viihdyn salilla sitä hikeä hankkimassa. On kuitenkin hyvä yhdistää molempia, aerobista ja lihaskuntoa, niin pysyy kroppa kunnossa. Tsemppiä lenkkeilyyn, kyllä se ajan mittaan muuttuu nautinnollisemmaksi! 🙂

    1. Blondi: Onneksi kehitys on nopeaa ja kunto kasvaa kohisten ekojen juoksuviikkojen aikana. 🙂 Ensimmäinen viikko menee alkuinnostuksessa, toinen viikko kehityksestä johtuneessa innotuneisuudessa, kolmas viikko alkaa olla vähän tylsää ja neljäs viikko tylsääkin tylsempää. 😀 Viidettä viikkoa juoksen nyt ja yhtenä aamuna oli sellainen olo että meinasin luistaa juoksulenkistä. 😀 Toivottavasti kuudennen viikon jälkeen alkaa rutinoitumaan ja juoksemaan jo ihan kaipaakin. Itse lenkki on ihan kiva, mutta minulla se paras hetki on lenkin jälkeinen hiki ja tekemisen meininki. :)<br />
      <br />
      Tuo sinun astma on varmasti rasittava vaiva, onneksi pystyt piipun kanssa urheilemaan. &hearts; &hearts; &hearts; Itsekin olen enemmän lyhyen matkan pikajuoksija kuin maratoonari, ilman musiikkia en jaksaisi juosta läheskään yhtä pitkään, vaikka kunto antaisikin myöden. 🙂

  2. Vähän samasta aiheesta tulossa huomenna postausta. Rauharentolassakin nimittäin aloiteltiin eilen &quot;kuntokuuri&quot;.

    1. satu: Kävinkin lukemassa Likkojenlenkki-postauksesi! &hearts; Ihanaa että on casassa on paljon muitakin juoksijoita, haen teiltä motivaatiota kun omani alkaa haihtumaan. 😀 Toivottavasti intoni ei häviä mihinkään, ainakin olen toistaiseksi addiktoitunut lenkin jälkeiseen euforiseen oloon, joten enköhän ainakin jonkin aikaa mene tuon voimalla. 🙂

  3. Aloittelija vetää usein liian kovaa ja siitä syystä into usein lopahtaa. Itse löysin juoksukoulun (netistä löytyy paljon erilaisia ohjeita) tähän ratkaisuksi ja sen avulla oli helppo päästä vauhtiin. Jouduin itse lopettamaan juoksemisen muutama vuosi sitten, mutta nyt olen tehnyt varovaisen paluun rakkaan harrastuksen pariin ja en kyllä tiedä mitään parempaa kuin juokseminen ja sen jälkeinen fiilis. 🙂 Kuntosali tai ohjatut jumppatunnit eivät vaan ole kaikkien juttu. Talvilenkkeilyssä lähinnä liukaat/lumiset tiet asettavat omat haasteensa, pakkanen ei mielestäni niinkään; lämmin tulee pakkasellakin juostessa. 🙂 No ehkä lähteminen voi aiheuttaa pientä haastetta, mutta itse olen vetänyt juoksulenkkejä 25 asteen pakkasessakin ja sen jos minkä jälkeen on voittajafiilis! 😀 Tosin rauhallisempi tahti on tietysti keuhkoille tällöin annettava.<br />
    <br />
    Kovasti tsemppiä lenkkipolulle! Ei kannata verrata omaa menoaan muihin tai katsoa juostuja kilometrejä. Oma keho ja kehitys on se paras mittaristo. 🙂

    1. Jessica: Juoksukoulusta olen ammentanut oppeja omaan hölkkälenkkiini ja siksi ensimmäinen viikko menikin hyvin hitaasti juosten. Kilometrejä ei kertynyt ekalla lenkillä varmaan ainuttakaan, mutta kestoa oli kuitenkin ihan hyvin. :)<br />
      <br />
      Jouksulenkin jälkeinen olo on aivan mieletön, se on voimavarani lenkille lähtöön niinäkin aamuina ja iltoina jolloin ei yhtään huvittaisi. Itse rakastan tanssimistä yli kaiken, mutta aerobic ja muut ohjatut liikuntamuodot ei ihan hirveästi kiinnosta. Kuntosalitreeniä olen kokeillutkin (pariin otteeseen jopa) mutta se ei ole minun juttuni yhtään. Juoksumaton, sisäreisilaitteen ja kuntopyörän voisin kotiini ottaa jos olisi tilaa, mutta muut laitteet on minulle kamalaa pakkopullaa. :D<br />
      <br />
      Minä en tykkää yhtään pakkasista enkä lumisohjosta, enkä siksi usko että talvilenkkeilyä tulee lumisimpaan aikaan tehtyä. Yritän kyllä löytää siihen mennessä rutiinin lenkkeilyyn, mutta arvaan jo etukäteen että intoni lopahtaa ihan kokonaan lumen sataessa maahan. 😀 Juoksemisen sijaan voisin juoksennella pulkkamäessä tytön kanssa, sekin käy kuntoilusta, hihii. 😀

  4. Talvilenkkeilyssä ei muuten ole mitään ihmeellistä. Jatkat vaan syksyn läpi säännöllistä harjoittelua, ja äkkiä huomaatkin juoksevasi talvella 🙂 Mitään erityisiä kenkiä ei tarvita, vähän vaan teknistä kerrastoa alle, hanskat ja pipo ja siinä se! Juokseva kroppa pysyy lämpimänä yllättävän vähissä vaatteissa myös paukkupakkasilla, puhumattakaan viime talven kaltaisista &quot;talvikeleistä&quot;.

    1. Anonyymi: Ostin uudet juoksemiseen tarkoitetut lenkkarit alennusmyynnistä. 🙂 Converseillakin voi tietysti juosta, mutta se on verrattavissa korkkarimaratooniin ja ei ehkä kuntojuoksijalle se optimaalisin juoksukenkä. 🙂

  5. Pitkästä aikaa kommentoimassa, vaikka olenkin koko ajan seurannut blogiasi &hearts; Meillä on ystävien kanssa ollut nyt kesän ajan juoksuhaaste (tai minulla hölkkäänkävelyvauhtia-haaste 😉 ) ja on ollut ihanaa huomata kunnon kohenevan ja matkan pitenevän kerta kerralta. Nämä helteet on kyllä tuoneet oman haasteensa lenkkeilyyn, mutta iltamyöhälle ajoitan minäkin pyrähdykseni. <br />
    <br />
    Itse asiassa tulin tuosta sinun tanssiharrastuksesta kyselemään. Kesäkynnet postauksessa taannoin vihjailit jotakin aikuisbaletista, mutta en löytänyt siitä sen enempää sitten juttua täältä. Käytkö siis baletissa vai joillakin muilla tanssitunneilla? Minä meinaan ilmoittauduin juuri tanssikoulun aikuisbalettitunneille. Iiik, jännittää ihan vietävästi, mutta ihanaa päästä vihdoin toteuttamaan lapsuusaikojen haavetta. 🙂

    1. Kaisa J: Ihana kuulla sinusta! &hearts;&hearts; Helteillä juokseminen tuo omat haasteensa, helposti alkaa lenkin päätteeksi huimata ja heikottaa jos ei tankkaa energiaa ennen lenkkiä. <br />
      <br />
      Balettiaihe hautautui kaiken muun alle ja pyydän isosti anteeksi totaalista unohdustani. &hearts; Aikuisbalettipostuksen tein pari tuntia sitten, parempi myöhään kuin ei milloinkaan, hihii. :)<br />
      <br />
      <a rel="external nofollow" href="http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/lue/2014/08/aikuisbalettia-aikuiseksi-kasvaneille-ballerinoille&quot; target="_blank">http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/lue/2014/08/aikuisbalettia-aikuiseksi-kasvaneille-ballerinoille</a&gt;

  6. Täälläkin juoksun aloittanut reilu kolmikymppinen nainen. Olen puhelimeeni ladannut sport tracker-sovelluksen.Sen avulla sain selville paljonko tulee juostua, ja kulutetut kalorit. Minäkin luulin juoksevani vain n. 3kilsan lenkkejä, mutta kuinkas kävikään. Neljä tai jopa viisi kilometriä on tullut juostua yhtäkyytiä 🙂 Olen niin ylpeä itsestäni! Lenkkari ostoksille vain pitäisi kipittää. Onnea uudesta harrastuksesta -se motivoi!

    1. cirsikka: Monella ystävälläni on tuo Sport Tracker käytössä ja ovat hyväksi sitä kehuneet. Itse en ole vielä saanut aikaiseksi hankkia mitään sovelluksia, joilla seurata lenkkejä tai muuta liikkumista. Tuon voisin kyllä ottaa kokeeksi käyttöön ja katsoa saisiko siitä extramotivaatiota heikkoina hetkinä :)<br />
      <br />
      Kiitoksia! &hearts; Ja onnea sinulle loistavasta kunnosta, viisi kilsaa on jo aikamoinen patikka. &hearts; &hearts; Sinne on itselläni vielä jonkin verran matkaa. 🙂

  7. Toivottavasti sinulla on kunnolliset tossut ja urheilurintsikat. Kumpiakaan en muista nähneeni kuvapostauksissasi. 😉

    1. Minna: Tossut ja toppi löytyy, vaikkakin rintavarustukseni on sen verran nafti että pärjäisin ilman extratukeakin. 🙂

  8. Hyyh, kuntosali ei kyllä oo tylsää. 😀 Tai oli se joskus koulussa tylsää kun ei tiennyt mitä tehdä, mutta kun oppi mitä ja miten tehdä ja ottaa itsestään kaiken irti niin se on ihan parasta. 🙂 Kaikki ei toki tykkää.<br />
    Talvella kun pakkasella lähtee juoksulenkille, niin se kauhea kylmyys on äkkiä ohi kun keho lämpiää, kantsii kuitenki kokeilla kerran ennen kun hylkää talvilenkit kokonaan 🙂 Kunhan vaan on vähän isommat lenkkarit ja sinne villasukat, sillä varpaat palelee aina.

    1. Sanna: Ei se ole tylsää jos saisin vapauden käyttää pelkästään kolmea lempilaitettani, juoksumatto, kuntopyörä ja sisäreisilaite. 😀 Täällä meidän lähistöllä olevilla kuntosaleilla on vieraillessani ollut niin paljon ruuhkaa että laitteiden vaihdon välissä täytyy odotella. Sen vuoksi kuntosali ei ole oikein minun juttuni, kaipaan actionia koko ajalle tai into häviää. :D<br />
      <br />
      Pyrkimys on jatkaa juoksemista talvellakin ja kokeilematta en ainakaan anna periksi. Saa nähdä tuleeko juoksemisesta minulle rutiinia , vähän kuin imuroiminen ja ruoanlaitto ovat. Ainakin lenkin jälkeinen olotila on ihana ja addiktoiva, joten ehkä tämä jää pysyvästi osaksi elämäntapojani. 🙂

    1. Seuraaja: Ehdin vasta nyt tämän postauksen kimppuun. 🙂 Halusin kirjoittaa vastaukset ajatuksella ja keskittyneesti. &hearts;

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *