Aikuisbalettia aikuiseksi kasvaneille ballerinoille!

Lupasin postailla teille balettiharrastuksestani jo aikoja sitten, mutta aihe hautautui kaiken muun alle. Pyydän suuresti anteeksi unohdustani. <3 Syyslukukaudet ovat monissa tanssikouluissa startanneet tänään ja pienet sekä isommatkin ballerinat aloittavat uuden harjoittelujakson kesäloman päätteeksi. Postauksen aiheena ei kuitenkaan tällä kertaa ole lastenbaletti, vaan meidän “ikäihmisten” aikuisbaletti. 🙂

Ballerinas_8577.jpg

Vietin lapsuudesta varhaisaikuisuuteen asti kaiken vapaa-aikani tanssisalien lattioita kuluttaen, mutta työelämään astumisen jälkeen jouduin pistämään asiat tärkeysjärjestykseen ja valitettavasti jouduin hautaamaan suuret haaveeni ammattitanssijan urasta. Asia oli minulle todella kipeä ja suljin sen seurauksena monta ovea takanani. Tanssimisen kipinä syttyi monesti vuosien aikana uudelleen, mutta tunsin niin suurta epäonnistumista etten halunnut aloittaa aktiivitreenausta vanhoissa ympyröissäni enää uudestaan. Lahjakkaasta keskinkertaisuuteen putoaminen oli menetyksistäni suurin ja vasta viimeisen viiden vuoden aikana olen hyväksynyt asian ja oppinut elämään sen kanssa. 🙂 

FirstPosition_8581.jpg

Viime vuoden alkupuolella päätin, että alan systemaattisesti toteuttamaan itseäni, vaikka se tarkoitti omalta mukavuusalueeltani ulos astumista. Aloitin tottakai niistä pienimmistä ja helpoimmista asioista, joita olivat mm. painonpudotuksesta postaaminen, omien asukuvien napsiminen blogiin ja uusiin työhaasteisiin tarttuminen. Myöhemmin aloin toteuttamaan vaikeampia ja henkisesti vaativampia juttuja kuten videopostauksen tekoa, julkista esiintymistä, yleisölle puhumista sekä rakkaan tanssiharrastukseni jatkamista. <3 Vaikka ensimmäisen tanssituntini aikana askel oli haparoiva, lihasvoima surkea ja tasapaino horjuva, oli fiilikseni kuin olympiavoittajalla. 🙂 Olin voittanut itseni! 

Pointe_8584.jpg

Monen taukovuoden, laihdutetun liikakilon ja huonojen elämäntapojen jälkeen halusin keskittyä tanssitekniikkaan ja valitsin tunnikseni aikuisten alkeistason klassisen baletin. Baletin perusliikeharjoittelu parantaa tasapainoa, vahvistaa lihaksia, minimoi vääristä liikeradoista johtuvia revähdyksiä ja toimii hyvänä teknisenä tukena kaikille muille tanssilajeille hiphopista jazziin. Vaikka alkeistason tanko- ja jalkaharjoittelut ovat hyvin hidastempoisia, hiki puskee pintaan ja lihaksissa tuntuu seuraavana aamuna että jotain on todellakin tehty ja kovaa. 😀 Baletti on melkein kuin jooga, molemmissa lajeissa hyödynnetään syviä sekä pieniä lihaksia ja pitkäkestoiset venyttävät liikkeet ovat hetkittäin kamalaa piinaa. 😀

PetitChangementdepied_8587.jpg

Minua jännitti aivan kamalasti ensimmäiselle balettitunnille matkatessani, ajattelin että olen ryhmän heikkolahjaisin ja huonokuntoisin… ja vanhin. 😀 Jännitykseni oli kuitenkin turhaa, sillä meidän ryhmässä oli naisia kaiken ikäisiä, kokoisia ja näköisiä. Osa porukasta oli tanssinut aikaisemmin, mutta suurin osa ei koskaan. Tunnilla jokainen keskittyy omaan treenaamiseensa opettajan johdolla, joka vuorotellen kävi jokaisen luona korjaamassa asentoja ja antamassa ohjeita. Balettia suosittelenkin todella lämpimästi aivan kaikille tanssimisesta kiinnostuneille. <3

SanshaPro_tossut_85594.jpg

Aikuisbaletissa pukukoodi on rennompaa kuin lastenbaletissa. Omassa ryhmässäni vaatetus on vapaasti valittavissa, kunhan itse viihtyy niissä ja tanssiliikkeet on helppo suorittaa. Me keski-iän molemmin puolin olevat naiset emme tosiaankaan pyöri piruetteja piukeassa jumppapuvussa, nudesukkahousuissa ja tutu-hameessa, vaan suosimme tavallista kuntosalityyliä. 😀 Ainut poikkeus salitreenaamiseen on kenkien puute – tunnilla tanssitaan joko paljain jaloin, sukkasiltaan tai balettiin tarkoitetuissa harjoitustossuissa. Päälläni on useimmiten mustat legginsit ja painijaselkäinen toppi sekä Piruetista ostetut Sansha Pron tossut. Harjoitustossuista sen verran, että sovittamatta niitä ei kannata koskaan ostaa. Jalkoja ja tossuja on jos jonkinlaisia, esim minulla on niin lyhyt ja leveä jalka että vain harva malli sopii omaan kaviooni. Tanssitarvikeliikkeissä voi sovitella tossuja ja osaavat (usein tanssijoita itsekin) myyjät tietävät usein jo jalkaa katsomalla oikean tossumallin ja koon. 🙂

Passe_retire_8592.jpg

Normaalien ohjattujen viikkotuntien lisäksi me tanssimme tytön kanssa myös kotosalla. Tytön tanssitankona toimii olohuoneessa oleva Bestå-tason reuna ja minä otan tukea seinästä. Tunnilla harjoiteltujen perusliikkeiden lisäksi teemme myös lattiabalettia. Lattiabaletti on melkoisen rankka jalkalihasrääkki, joka tehdään selällään maaten jalat kohtisuoraan taivasta kohden. Ideana on suorittaa jalkojen liikkeet yhtä hallitusti ojennuksista taivutuksiin kuin jalkojen päällä seisoessa, ajattelemalla että jalkapohjia vasten olisi lattia. Lattiabaletti on jo pitkään kuulunut omaan kotijumppailuuni, sillä se on loistava keino vahvistaa nilkkaniveliä tukevaa lihaksistoa. 

Sia_Chandelier.jpg

Baletissa käytetty klassinen musiikki ei kotioloissa jaksa innostaa, joten olemme etsineet tytön kanssa modernimpaa treenimusiikkia. SIA:n Chandelier on rytmiltään täydellinen ja se on muutenkin yksi meidän lempparibiiseistämme. Chandelier -videolla tanssiva äärimmäisen lahjakas 11-vuotias Maddie Ziegler on sekä äidin että tyttären tanssi-idoli. 🙂 Kuvaa klikkaamalla pääset katselemaan videon Youtubesta!

THEGREAT_GATSBY_PICTURE.jpg

Katselin viime viikolla The Great Gatsby -elokuvan ja rakastuin sen musiikilliseen maailmaan välittömästi. Olisi pitänyt arvata että SIA:lla on sormensa pelissä tässäkin, sillä hänen kirjoittamansa ja esittämänsä 20-luvun viboja sisältävä Kill & Run on aivan mieletön biisi sekä tanssiharjoitteluun että syysiltojen tunnelmointiin. <3

PetitBattement_8599.jpg

Oman kotipaikan tanssituntivaihtoehtoja löydät helposti googlettamalla aikuisbaletti-paikkakunta tai baletti-alkeet-paikkakunta. PK-seudulla aikuisbalettitunteja löytyy esim. Helsingin Tanssiopistolta, Helsingin Balettiakatemiasta, Suomen Voimisteluseurasta sekä Tanssikeskus Footlightista. 

Ihanaa iltaa kaikille ja huomiseen! <3

Miia / Oma Koti Valkoinen - -

11 kommenttia “Aikuisbalettia aikuiseksi kasvaneille ballerinoille!

  1. Ihanaa kun säkin olet jatkanut harrastusta! &hearts; Mä just eilen ilmottauduin syksyn tunneille, tunnit alkaa jo tällä viikolla 🙂 Tasona jo baletin perus 3, jänskää! 🙂

    1. littleB: On ollut aivan ihanaa! &hearts; &hearts; &hearts; Tanssiminen on itselleni maailman parasta terapiaa ja keino ilmaista itseäni. Vaikka puhuminen tietysti aina auttaa, ei tanssimisen ja kunnon rääkin parantavaa voimaa voimaa mikään. 🙂 Itse otan tosi rauhallisesti näiden nilkkojen takia ja vedän alkeis1-ryhmässä tämän syksyn. En usko että kärjille enää uskaltaudun koskaan, mutta tavoitteena on silti kehittyä. 🙂 Tanssinriemuisaa viikkoa ja syksyä! &hearts; &hearts;

  2. Ihanaa, tätä postausta olen odotellutkin &hearts;<br />
    Oma ensimmäinen tuntini siintää vasta kolmen viikon päässä ja sitä odotellaan jännityksensekaisella innolla. Meillä täällä ei valitettavasti ole aikuisille erikseen alkeisryhmää, vaan sinne pitäisi uskaltautua monta vuotta harrastaneiden sekaan. Opettaja vaikutti kuitenkin puhelimessa erittäin mukavalta ja vakuutteli, että uskallan kyllä tulla mukaan ryhmään.<br />
    <br />
    Ihana kuvia nuo yhteistossukuvat &hearts;

    1. Kaisa J: Baletti on hyvin itsenäinen laji, joten hyvin uskallat mukaan tanssimaan. Ota se oppisen kannalta, kun näet mitä ns. konkarit tekevät, saat helpommin kiinni liikkeistä kun katselet heitä ja teet liikesarjat perässä. Uskon että tulet ekan tunnin jälkeen olemaan onnesi kukkuloilla, baletilla on aina taipumus herättää sisäinen jumalatar ja kuten oma opettajani sanoi, tunnin päätteeksi arkuus ja jännitys on lauennut ja ankanpoikasista on tullut upeita joutsenia! &hearts; &hearts; &hearts;

  3. Olipas kiva postaus 🙂 Osaatkin varmaan sanoa, kannattaako todella jäykkälihaksisen mennä aikuisbalettitunnille, edes alkeiskurssille? Olen todella jäykkä, nippa nappa saan sormet polviin suorin jaloin tehtynä. Eli kannattako ensin hankkia notkeutta jollain muulla lajilla ja vasta sitten lähteä kokeilemaan balettia?

    1. Johanna: Kannattaa ehdottomasti mennä! &hearts; Baletissa opit hallitsemaan lihaksia ja venyttelyliikkeillä saan lukkoja avattua. Olen ystävääni joskus auttanut jäykkyyden kanssa ja hän on tänä päivänä täysin erilainen ihminen kuin silloin kun aloitimme venyttelyharjoittelun. Jäykkyys johtuu usein nivelien tottumattomuuden ja henkisen&quot;mä olen tosi jäykkä&quot;-uskomuksen yhdistelmästä. Venytysharjoituksia voit tehdä kotona kolmesti viikossa vartista 30 minuuttiin per kerta (esim telkkaria katsoessa). Lämmitä ensin lihakset pienellä paikallaan hölkällä ja käsien sekä hartioiden pyörittelyllä ja sen jälkeen venyttelemään lattialle. Venyttelyohjeita löytyy netistä paljon, kannattaa hyödyntää niitä ja käydä läpi kaikki lihasryhmät (selkä, vatsa, kädet ja jalat). Kotivenyttelyn ja balettituntien yhdistelmällä takaan että olet paljon paljon venyväisempi ja liikkuvaisempi vuoden kuluttua. &hearts; &hearts; Mukaan siis balettitunnille mars! 🙂

  4. Itse tanssin balettia lukion viimeiselle asti. Jo pari vuotta ennen lopetusta olin joutunut hölläämään treenausta, koska selkä ja lonkat eivät enää kestäneet täysillä tanssimista. Mutta baletti on siitä mukava laji, että sitä voi harrastaa myös kropan vikojen kanssa, kunhan itse tiedostaa mitä voi tehdä. Hyvin piti keskikropan kurissa ja antoi joustoa. Itse olen myös miettinyt aikuisbalettia, mutta ihan lähellä ei ole treenejä. Ehkä kuitenkin vielä jokupv. Vanhat kärkitossut on vielä tallessa, niillä välillä muistelen. Mutta eipä ole nilkat enää kovin vahvassa kunnossa, joten kauaa ei voi… 🙂

    1. Entinen tanssija: Balettia voi tanssia hieman raajarikkonakin, mikä on hyvä koska minullakin on kremppaa jos jonkinlaista. Nilkkojen nivelet on löystyneet ja lonkissakin on luksaation oireita ilmennyt. Baletti tekee todella hyvää lihaksille ja vahvistuessaan ne tukevat löysiä luita. Torsossakin on ihan erilaista napakkuutta kuin vuosi sitten ja selkäsärkyjä ei ole hetkeen ollut ollenkaan. Mene ihmeessä tanssimaan jos tunti löytyy kohtuullisen matkan päästä. Itse olen tanssinut kotona Youutube videoiden tahdissa, sieltä löytyy hyviä opetusvideoita joista voi herätellä muistia ja aktivoida lihaksistoa jo ennakkoon. 🙂

  5. Hei! Luin tämän postauksen vasta nyt, yli vuosi sen kirjoittamisen jälkeen…. Minua kiinnostaisi tietää, miksi luovuit tai miksi sinun piti luopua haaveesta tanssista ammattina? Jos haluat kertoa asiasta tarkemmin, olisi mielenkiintoista lukea siitä…. Mukavaa syksyä ja toivottavasti tanssiharrastuksesi jatkuu edelleen!

    1. Nanna: Haaveilin ammattitanssijan urasta koko pienen ikäni ja se oli ainoa haave jota tavoittelin. Suomi on pahin mahdollinen maa tuollaisille hömppähaaveille, täällä ei ole kysyntää eikä sen vuoksi tarjontaakaan työkseen tanssiville tarpeeksi. Tulin alas pilvilinnoistani rytisten täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja koin pienimuotoisen break downin. Tuntui että koko elämäni meni hukkaan, minulla ei ollut mitään muuta syytä elää kuin tanssi ja poltin sen seurauksena sillat aika lahjakkaasti takanani. Myös löysistä nivelistä oli haittaa ja hämminkiä ja olivat viimeinen niitti ammattitanssijan haaveideni kaatumisesta – huono fysiikka, liian suuri riski rikkoa itsensä, liian pienet markkinat (jotka eivät elätä)… Sitten sisuunnuin, hain tavallisia ns. oikeita töitä, ostin ensiasuntoni täyttäessäni 19v ja rakensin elämäni uudestaan. Tanssista tuli pelkkä harrastus ja pidin lapsille tanssitunteja muun elämisen ohella. 🙂 Siinä oikeastaan koko elämänkulkuni – uudelleenrakennus piti tehdä, haaveet kehitellä toisenlaisista aineksista ja tässä sitä ollaan. 🙂 Elämä on joskus hassua. 🙂

  6. Hei,<br />
    <br />
    Etsiskelin googlettamalla ajatuksia aikuisbaletista ja törmäsin kirjoitukseesi.Olen pian valmistuva fysioterapeutti ja ohjaan aikuisalkeisbalettia kehon hyvinvoinnin näkökulmasta. Ihana lukea ajatuksiasi ja vastuksiasi. On kyllä niin ihanaa, että ihmiset uskaltautuvat tanssimaan – on se sitten uusi tai vanha harrastus, ja ihanaa, että olet muita siihen kannustamassa!:))

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *