Activia 14 päivän haaste!

Laktoosi-intoleranssista ja vatsahaavasta kärsivänä ongelmatapauksena yhdistän lapsuuden lempiherkkuni jogurtin mielessäni vatsakipuiluun, enkä siksi ole aikuisiällä jogurtteja liiemmin tullut syöneeksi. Hapanmaitovalmisteet kuten jogurtit, viilit ja rahkat ovat laktoosi-intolerantikoilla yleisesti hyvin siedettyjä ja omassa tapauksessani yli vuoden kestänyt päivittäinen altistus rahka-annoksen laktoosille on helpottanut oireita tuntuvasti. Siksi uskaltauduin osallistumaan Danone Finlandin järjestämään Activia 14 päivän haasteeseen ongelmavatsani kanssa. 🙂

Omakotivalkoinen_18851.jpg

Danone_Activia_jogurtti.jpg

Testasin päivittäin nautittavia ruoansulatusjogurtteja yhtäjaksoisesti kahden viikon ajan, korvaten vakkariksi muodostuneen vähälaktoosisen välipalarahkani Activian jogurtilla. Ensimmäisinä päivinä sain vatsanväänteitä, mutta nyt jälkikäteen uskon sen olevan itse aiheutettua psyykkistä pelkoa ja asian ylianalysointia. 🙂 Viidennen päivän kohdalla huomasin että vatsassani ei enää lepattanut levotonta perhosparvea ja päätin jatkaa haasteen hyvillä mielin loppuun asti. 🙂

1501FI-Activia-FB-subpage.jpg

Omakotivalkoinen_18891.jpg

Olen kirpeähköjen makujen ystävä ja arvasin jo etukäteen että makusuosikkini tulee olemaan sitruuna, enkä erehtynyt. 🙂 Sitruunan makuinen jogurtti oli äärimmäisen hyvää, ihanan raikasta ja koostumukseltaan mukavan letkeää rahkaan verrattuna. Myös aprikoosi oli hyvää, vaikkakin omaan makuuni aavistuksen makeahkoa. Mansikoista tykkään vain marjoina ja sen vuoksi mansikkajogurtti sai maun puolesta hieman nikottelemaan. Keksin kuitenkin oivan tavan maustaa jogurttini Piltin kuningatarsoseella ja näin mansikan maku yhdistyi muihin marjoihin varsin maukkaalla tavalla ja sain nämäkin jogurtit herkuteltua napaani 14 päivän määräajan puitteissa. 🙂  

N%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202015-02-10%20koht

Omakotivalkoinen_18845.jpg

Nyt kaksi viikkoa on täynnä ja vatsan hyvinvointihaaste on päättynyt. Lopputuloksena on tyytyväinen asiakas, hyvinvoiva vatsa ja uusi into jogurtteihin 20 vuoden tauon jälkeen. 🙂 Olen syönyt jo pitkään melko terveellisesti ja ruokkinut itseäni mm. pellavansiemenillä, jotka ovat saaneet vatsani aiempaa parempaan kuntoon. Activia jogurttien vatsapömpötystä poistavasta vaikutuksesta omakohtainen kokemukseni on, ettei minulle tavallista maitotuotteista aiheutuvaa turvotusta syntynyt edes Activia -haasteen ensimmäisinä päivinä, mikä on varsin outoa sillä hapokkuutta ja väänteitä kuitenkin ilmeni. 😀 Näitä maukkaita kalsiumpitoisia välipalajogurtteja uskallan syödä huoletta jatkossakin – seuraavaksi ajattelin kokeilla mysli-kausimakua, joka vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta. 🙂 

Lisätietoa Activian 14 päivän haasteesta löydät Activia Suomen Facebook-sivuilta!

Maukasta päivää kaikille!

Omakotivalkoinen_Miia.jpg

(Yhteistyössä: Danone Finland)

10 kommenttia “Activia 14 päivän haaste!

  1. Mielestäni perus maustamaton rahka tai luonnon jugurtti on paljon parempi välipala kuin mikä tahansa maustettu jugurtti/rahka. Ei piilosokereita, e-aineita, yms. Jos ei maustamattomana maistu niin voi itse maustaa tuoreilla tai kuvatuilla hedelmillä, mysleillä, pähkinöillä yms. Itse lopetin maustettujen jugurttien/rahkojen syömisen muutama vuosi sitten, enkä kadu yhtään! 🙂

    1. Vikkis: 2-vuotta rahkaa syöneenä on pakko sanoa että vaikka maustamattomat rahkat erillisillä särpimillä ovatkin joissain määrin terveellisempiä (riippuen siitä mitä rahkan joukkoon sekoittaa), kaipaan kovasti vaihtelua. 🙂 En karta enää sokeria ja makeutan tarvittaessa välipalani mielummin ehdalla sokerilla kuin stevialla tai vastaavilla. Sopivassa määrin sokerista ei ole haittaa, itse en juurikaan herkuttele enkä syö pullaa tai vastaavia edes kuukausittain. <br />
      <br />
      Ainesosaluettelossa on eritelty sokerit onneksi selvällä suomenkielellä, kaikissa sama vakio 12,8g per 100g jogurttia. Sokeria en tule lisänneeksi oikeastaan mihinkään, joten päivittäinen sokerimääräni jää hedelmistä saatavaa omaa fruktoosia lukuunottamatta yhden 125g jogurttipurkin kokoiseksi eli pyöristetynä 15g:n per päivä. <br />
      <br />
      Nyt kun olen pysynyt painossani jo yli kaksi vuotta, lopettanut jojoilun ja opetellut syömään oikein, en totaalikieltäydy enää mistään muusta paitsi mausteista ja mausteisista sapuskoista, joita vatsani ei kestä. Jokainen kuitenkin omalla tavallaan ja se mikä ei sovi yhdelle, saattaa sopia oikein hyvin toiselle. &hearts;

  2. Kärsin itse myös herkästä vatsasta, mutta lääkäri nimenomaan suositteli välttämään näitä kaikenlaisia &quot;vatsajukurtteja&quot; 😀

    1. Laura: Minulle on taas sitten suositeltu maitotuotteita, erityisesti rahkoja ja jogurtteja jotka ovat helposti sulavaa ja melko mietoja tavalliseen maitoon verrattuna. Se on aika pitkälti tapauskohtaista mikä kenenkin vatsalle on hyväksi, itse kärsin pitkään maitotuotteiden aiheuttamasta korvantamisesta ja muista vaivoista, mutta lääkärin suosittelema siedätyshoitokokeilu tepsi ja nykyisin voin paljon huolettomammin syödä ja juoda laktoosiakin sisältäviä tuotteita. 🙂 Tämä ei kuitenkaan kaikilla toimi ja yhdellä ystävälläni on niin pahat oireet kaikesta maidosta siedätyksestä huolimatta, että joutui siirtymään täysin maidottomaan ruokavalioon. 🙁

  3. Oletko koskaan tehnyt postausta ruokavaliostasi? Tarkkailetko esimerkiksi hiilareiden ja proteiinien määriä? On tosi hienoa että olet pudottanut painoasi niin paljon ja onnistunut vielä pitämään sen saavutetun painon. Jos saisi itselleenkin sinulta vinkkejä miten rakentaa päivittäiset ateriat ja välipalat 🙂

    1. Lotta: Muutamia postauksia olen tehnyt vuosien varrella:<br />
      <br />
      <a rel="external nofollow" href="http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/lue/2013/07/pellavansiemenia-pomppomasulleni&quot; target="_blank">http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/lue/2013/07/pellavansiemenia-pomppomasulleni</a><br />
      <br />
      <a rel="external nofollow" href="http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/lue/2013/07/ruokapaivakirjani&quot; target="_blank">http://omakotivalkoinen.casablogit.fi/lue/2013/07/ruokapaivakirjani</a><br />
      <br />
      En ole koskaan virallisesti karpannut tai vähä-karpannut. 🙂 Hiilareita olen vältellyt johtuen ihan siitä että olen todella perso leivänpuputtaja ja leipä oli yksi niistä herkuista jonka vuoksi minusta aikoinaan tuli pyyleväinen. Minulla ei ollut lainkaan itsehillintää leivän, pizzan tai suklaiden suhteen ja saatoin syödä yhdeltä istumalta kokonaisen paketillisen moniviljaleipää tai yli 10 sämpylää. Kun tammikuussa 2012 tein päätökseni että nyt alkaa elämäni viimeinen laihdutuskuuri, jätin kaikki makeat ja suolaiset herkut (karkit, kaakaot, kakut, muffinsit, jäätelön, suklaan, sipsit yms.), pizzan, ja leivän kokonaan pois ruokavaliostani. Vaikeaa oli mutta se oli ainut tapa jolla sain katkaistua siteeni herkkuihin. Tämä konsti ei aina toimi kaikilla, mutta minulla se onneksi toimi, koska kaikki muut täsmäkuurit sun muut olin jo kokeillut. :)<br />
      <br />
      Nykyisin syön kaikkea eikä mikään ole kiellettyjen ainesosien listalla. Makeaa ei tee enää mieli ja syön herkkuja hyvin harvakseltaan. Nälkäisenä jos menen kauppaan, haaveilen siellä juustoista, kanasalaateista ja muista terveellisemmistä herkuista, en enää suklaasta, jäätelöstä tai pizzasta kuten ennen. Leipää syön parina päivänä viikossa fiiliksen mukaan, mutta puuroa menee päivittäin. Hiilareita tulee pääasiassa siis puurosta.<br />
      <br />
      Tavoitteeni laihtumisen ohella oli oppia syömään terveellisemmin, ihan jo vatsankin vuoksi joka on oikutellut siitä asti kun täytin 19 ja joka vuotta myöhemmin todettiin vatsahaavaksi. Vatsahaavani on täysin itseaiheutettua – liikaa stressiä, liikaa treeniä ja söin todella todella huonosti tai kausittain en ollenkaan (olen entinen syömishäiriöinen jos sanaa entinen nyt koskaan voi käyttää syömishäiriöisestä ihmisestä). 🙁 Tyhmyydestäni saan kärsiä lopunikää, mutta se on oppiraha joka on maksettava ja sen kanssa on vaan elettävä. :(<br />
      <br />
      Laitan sinulle tuohon alle päivittäiset syömiseni, joista saat hieman osviittaa siitä miten ja millaista sapuskaa päivittäin täällä puperran. :)<br />
      <br />
      Aamupala: kaurapuuroa, jonka joukkoon laitan joko Piltti marjasosetta, voisilmän, siemenrouheita, raejuustoa tai Valion mehukeittoa. <br />
      <br />
      Välipala: 200g rahkaa jonka joukossa edellämainittuja särpimiä, puoli purkillista Piltin päärynäsosetta ja ruokalusikallinen pellavansiemenrouhetta on tällä hetkellä lempparini. Sopivan makeaa mutta silti terveellistä ja lisäaineetonta. :)<br />
      <br />
      Lounas: Esim. edelliseltä päivältä jäänyttä makaronilaatikkoa, lämmitä kana-fetasalaattia, keittoja, lohta ja perunaa. Salaattia, tomaattia ja kurkkua aina lisukkeeksi makaronilaatikoiden ja vastaavien kanssa. Keittojen kanssa pala leipää, moniviljaa tai ruista. <br />
      <br />
      Välipala: Esim. banaani tai muutama hedelmä, hedelmälautanen, moniviljaleipä juustolla, raejuustoa ja tonnikalaa, viili, jogurttia…<br />
      <br />
      Päivällinen: saman tyyppistä ruokaa kuin kohdassa Lounas. Ruokaisat salaatit, pataruoat, keitot.<br />
      <br />
      Iltapala: Puuroa, rahkaa tai leipää. Fiiliksen mukaan. :)<br />
      <br />
      Syömisten lisäksi juon noin 3 kupillista kahvia maidolla ja 2 kupillista teetä ilman lisukkeita. Ruoan kanssa juon aina vettä, koska en tykkää maidosta ja vatsani ei kestä hiilihapollisia Vichy-juomia kovin hyvin. <br />
      <br />
      Toivottavasti tästä oli sinulle apua oman ruokavalion oikaisemiseksi. ♥ ♥ ♥

  4. Minäkin vierastan näitä maustettuja ja sokeroituja jogurtteja. Noissa on aika hurja määrä sokeria. Itse suosin ehdottomasti maustamatonta AB-jogurttia? On paljon pehmeämmän makuista kuin rahka. Sekaan marjoja ja banaani ja sauvasekoittimella soseeksi niin tosi hyvää tulee.

    1. sarinna: AB-jogurtti on hyvää. 🙂 Tykkään luonnonjogurteista ihan sellaisenaankin, mutta hunajalla makeutettuna pähkinöiden ja siemenien kanssa superhyvää. &hearts;

  5. Moi Miia! Tuo kaura- activia on minun suosikkini..:) Anteeksi kun tämä ei nyt niin liity aiheeseen, mutta mistä olet ostanut tuon olohuoneen &quot;tv-tason&quot; ? Tietäisitkö mistä saisi samantyylisiä? Olen yrittänyt etsiä mahdollisimman pelkistettyä ja &quot;pitkää&quot; (leveys taitaa olla se oikea sana) tv-tasoa, mutten ole löytänyt mistään.. Nykyään tasoista tehdään kamalan pieniä, mitä nyt olen kaupoissa niihin tutustunut…:/ Oma olohuoneemme on kovin pitkänoloinen, joten se kaipaisi myös pidemmän puoleista tasoa.. Kiitos vastauksesta jo näin etukäteen! 🙂

    1. Iina: Tv-taso on Ikean Bestå-sarjaa. Runkoina on 2kpl 120x64cm ja 1kpl 60x64cm kokoista kaappia. Ovina 5kpl Bestå Tofta korkeakiiltovalkoinen ovi 60x64cm. Jalkoina on kaapin runkojen mukana tulevat säätötassut, joilla kaapin saa nostettua 0,5-2cm korkeuteenlattiasta jolloin ovi mahtuu aukeamaan maton päälle. :)<br />
      <br />
      Kaappien päällä on kaksi Bestå-sarjan lisävarusteena myytävää valkoista suojalasia, 180cm ja 120cm pituiset. Ne tekevät kiiltovalkoisten ovien kanssa kaapistolle yhtenäisen ilmeen. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *