Nurinaa & murinaa Postin pakettipalvelusta!

Nyt on pakko murista ja nurista Postin kuljetuspalveluista ja heidän tavastaan kohdella sekä lähetettyjä paketteja että asiakkaitaan. Tuttavani J teki minulta blogiostoksia kesäkuun lopulla, jotka toimitin hänelle Postin kotimaan pakettilähetyksenä 29.6.2015. Yli 100 pakettia elämäni aikana lähettäneenä ja toisen sata vastaanottaneena tiedän miten lähetetyt tuotteet tulee pakata, jotta ne säilyvät ehjänä vastaanottajalle asti. Vastaanottajana olen monesti todennut nettikaupan kautta tilaamani tuotteen hajonneen matkalla, mutta vain kahdesti olen lähettäjänä joutunut tilanteeseen, että jokin on mennyt rikki. Toinen tilanteista oli särkyvälisällä lähetetty paketti kuplamuoveihin pakattuna, joka oli hajonnut kuljetuksessa! Nyt tapahtui kolmas kerta ja kyseessä oli kaiken kukkuraksi se vihonviimeinen tavara jonka kuvittelin kokevan kovia kuljetuksen aikana – teräksinen yksiosainen Lehtorinne Designin Wall Box -seinähyllykuutio. 🙁

Postin rikkoma paketti - Asiaa reklamaatiosta ja huonosta asiakaspalvelusta

Postin rikkoma paketti ja vastuun pakoileminen

Paketti oli ulkoisten jälkien perusteella tipahtanut jostakin alas ja joutunut jonkinlaisen kulkuneuvon renkaiden eteen. Itse arvioisin kyseessä olevan ehkä trukin tai isorenkaisen rullakon / tavarakärryn renkaat. Jäljet ovat toki voineet syntyä myös lajittelukeskuksen liukuhihnalla, mikäli hihna on rengasmaisesti kuvioitu ja siitä irtoaa mustetta. Oli miten tahansa, paketti oli saanut osumaa tavalla tai toisella, jonka seurauksena yksi sen neljästä kulmasta on repeytynyt auki. Paketti sisälsi Lehtorinteen teräksisen Wall Boxin lisäksi myös muutaman muun tavaran, mm. kuplamuoviin ja omaan laatikkoonsa pakatun Design Lettersin posliinisen kermakkosetin, joka ihmeenkaupalla kuitenkin saapui ehjänä perille asti. Wall Boxista ei voi valitettavasti sanoa samaa… 🙁

Wall Boxin toinen kylki on mennyt halki molemmilta puolilta. En edes tiedä miten tavara, joka kestää todella kovaakin käsittelyä ja jonka materiaalina on kaiken kestävä teräs, voi mennä rikki. Postin mielestä vahinko ei ole korvattavissa, koska olin paketoinut väärin. Haluaisin tosissani tietää millä tavalla teräksinen seinähylly tai vastaava tavara tulisi pakata, jotta voisin maksavana asiakkaana luottaa siihen että tavara säilyy ehjänä heidän käsittelyssään? Posliinin ja lasin osalta on ymmärrettävää että niiden postittamisessa on aina riskinsä, jopa särkyvälisällä kuten olen oman kokemukseni kautta saanut havaita. Mutta että teräksisetkin tavarat, jotka on pakattu asianmukaisesti pahvilaatikkoon, voivat tällä tavalla hajota?!? Ei pientä kolhua vaan koko kyljet auki molemmista päistään? 

Postin rikkoma paketti - Asiaa reklamaatiosta ja huonosta asiakaspalvelusta

Reklamaatio ja korvauspyyntö

Jätin Postille 30.6. kirjallisen korvaushakemuksen, joka sisälsi korvauspyynnön kahdesta vaurioituneesta tuotteesta – Lehtorinne Designin Wall Boxista sekä teknisestä abs-muovista valmistetusta Alessin Op -tarjottimesta, johon oli tullut syvä naarmu. Alla kirjoittamani selonteko aiiheutuneesta vahingosta:

Selostus vahingosta: Lähetin tuttavalleni kotimaan postipakettilähetyksen erinomaisesti pakattuna ja paketti on ulkoisista merkeistä päätellen kokenut erittäin kovia. Teräksisen seinälokerikon toinen reunalevy on täysin irronnut (vaatinut kunnon törmäyksen tai potkun) ja abs-muovista valmistettu Alessin tarjotin on suojauksesta huolimatta saanut suuren syvän naarmun pintaansa. Lehtorinne Designin teräksinen seinälokerikko ja Alessin OP-mallin tarjotin maksavat yhteensä 150€ ja vaadin korvauksia rikkoutuneista tuotteista. Mielenkiintoista on että lähetyksessä mukana ollut posliininen kermakkosetti säilyi ehjänä, vaikka nämä kovaakin käsittelyä kestävät tuotteet olivat pahasti kärsineet.

Erittely vahingosta: Lehtorinne Designin seinälokerikko on täysin käyttökelvoton eikä sitä voi siististi korjata. Ainut keino kiinnittää sivulevy paikoilleen on hitsaaminen, jonka seurauksena jälki on niin ruma ettei hyllyä voi laittaa seinälle esille. Alessin Op-tarjotinta ei voi myöskään korjata. Haitta on lähinnä esteettinen, mutta koska kyseessä on esteettiseen käyttötarkoitukseen suunniteltu sisustuksellinen tarjotin, on minusta kohtuullista korvata tarjottimen koko summa.

Postin rikkoma paketti - Asiaa reklamaatiosta ja huonosta asiakaspalvelusta

Posti väistää vastuunsa eikä korvaa senttiäkään

Yllä heidän vastauksensa asiaan, joka lyhyesti kuuluu näin: Emme korvaa sinulle senttiäkään koska olit paketoinut paketin toisin kuin se olisi kuulunut. 🙁

Paketti oli paksua pahvia, samaa pahvia joissa verkkokaupat lähettävät tilauksiaan asiakkaille. Olin kaiken kukkuraksi laittanut pakettiin vielä yhden koristetyynynkin pehmikkeeksi, jotta paketin sisus on tukevasti paikoillaan eikä hölsky tai heilu. Op-tarjotin oli erikseen vuorattu hyvin huolellisesti kaksikerroksilla Clas Ohlsonin paksulla muovisella kassilla, jotta se ei missään olosuhteissa naarmuuntuisi kuljetuksen aikana. Miten ihmeessä voi tämän paremmin tai huolellisemmin enää edes pakata? Ilmapussissako teräshyllyt ja maailman kestävimmästä teknisesta abs-muovista valmistetut tuotteet tulisi lähettää? 

Posti ei aio tosiaankaan korvata penniäkään aiheutuneesta vanhingosta, ei palauttaa edes 10,50€:n arvoista postimaksua, jonka maksoin lähettääkseni tämän kyseisen kovia kokeneen paketin vastaanottajalleen. Selvittelen parhaillaan lähdenkö viemään asiaa eteenpäin kuluttaja-asiamiehelle, sillä minua korpeaa aivan suunnattomasti tämä Postin tapa lakaista kaikki reklamaatiot maton alle, omaa monopoliaan kun täällä Suomessa pyörittävät eikä heidän siksi tarvitse kantaa vastuutaan.

Olen niin vihainen ja pettynyt, enkä jatkossa aio enää paketin pakettia Postin palvelujen kautta lähettää. Onneksi on Matkahuollon edullinen Lähi-paketti -palvelu, joka toimii koko Suomessa, kattaen mm. kaikki Siwat ja Valintatalot. Sen kautta lähetän kaiken jatkossa ja toivon että saamme muitakin uusia pakettipostin kuljettajia Suomeen.

Onko teillä koskaan hajonnut paketti Postin kuljetuksessa? Oletko ollut tyytyväinen palveluun tai saanut korvauksia aiheutuneesta vahingosta?

* * *

EDIT 7.7.2015

Ilmoitin Postille kirjallisesti etten hyväksy heidän päätöstään jättää korvaamatta heidän aiheuttamasta vahinko, ja että vien asian eteenpäin Kuluttajariitalautakuntaan ja siitä tarvittaessa aina Helsingin Käräjäoikeuteen asti. Heidän vastineensa oli suorastaan pöyristyttävää luettavaa:

N%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202015-07-07kohtees

Sisältö olisi pitänyt pakata vahvaan pahvilaatikkoon, joka kestää käsittelyn ja kuljetuksen rasitukset… Täytyykin kysyä Pentikiltä kuinka paljon saavat verkkokauppatilauksistaan reklamaatioita, pakettini kun oli pakattu kahteen sisäkkäin työnnettyyn pahvilaatikkoon, joista toinen on teollisuustoimittajan pakkauslaatikko ja toinen Pentikin verkkokaupan pakkaus- ja lähetyslaatikko. Postituslaatikko oli näin ollen keskeltä kaksinkertainen, kahden pahvilaatikon paksuinen. Pohjasta ja päältä pahvikerroksia oli vain yksi, mutta kyllähän nyt herranen aika verkkokauppojenkin käyttämän pahvilaatikon pitää pysyä ehjänä Postin ”käsittelyssä”.


Comments are closed.