Hyvinvointiprojektin tuloksia – Enemmän energiaa, parempi mieli & paino -5kg

Olen vuoden alusta asti katsonut tarkemmin mitä suuhuni laitan ja siirtynyt syömään pääosin raakaravintoa, eli ruokaa joka on mahdollisimman luonnollisessa muodossa. Jokapäiväiseen ruokavaliooni kuuluu mm. avokado, tuoreet marjat, pähkinät, salaatit sekä chia-siemenet. Olen keskittynyt kaloritaulukoiden sijaan ruoka-ainesten ravintoarvoihin ja syönyt säännöllisesti itselleni sopivan kokoisia annoksia ja tarvittaessa santsannut toisenkin lautasellisen jos on ollut tarpeen. Olen opetellut kuuntelemaan oman kehoni viestejä ja siinä kehittynytkin valtavasti kolmen kuukauden aikana…

Omakotivalkoinen_06042017_2304.jpg

Omakotivalkoinen_06042017_2287.jpg

Omakotivalkoinen_06042017_2289.jpg

Postauksen kuvituksena on tämän päiväinen ruokani, joka koostui jääsalaatista, babypinaatista, vuonankaalista, avokadosta, luumutomaatista sekä kaupan tuoretiskiltä ostetusta (kaupan omassa uunissa valmistetusta) savulohesta. Ruoan lisäksi herkuttelin jälkkäriksi mansikoita ja pensasmustikoita, sekä itse puristettua appelsiini-sitruunamehua. Ruoan jälkeen olo on sopivan täysi muttei ollenkaan ähkyinen, eikä vatsa ole enää turpoillut ollenkaan samaan malliin kuin viljoja syödessäni. Ruokaväsymystäkään ei ole ilmennyt, tälläisen ruokahetken jälkeen tekee mieli lähteä mielummin lenkille kuin pikku tirsoille. 🙂

Omakotivalkoinen_06042017_2292.jpg

Omakotivalkoinen_06042017_2291.jpg

Kävin tänään pitkästä aikaa vaa´alla katsomassa millainen vaikutus ruokavaliolla on ollut painonlaskuun. Vaatteiden istuvuudesta tiesin jo etukäteen että muutama kilo ylimääräistä turvotusta ja pöhötystä on karistettu, mutta siitä huolimatta leukani loksahti auki vaa´an ilmoittaessa 5kg pienemmän lukeman. Olen virallisesti ns. tavoitepainossani, vaikkakin luovuin vaakalukemiin turvaamisen jo tammikuun puolella – enää ei ole väliä mitä vaaka sanoo, jos olo on hyvä. 🙂

Omakotivalkoinen_06042017_2303.jpg

Omakotivalkoinen_06042017_2295.jpg

Sanoisinkin että elämäntapamuutokseni on tuonut elämääni pelkästään hyviä asioita. Olen energisempi, mieli on kirkkaampi (järki ikäänkuin leikkaa terävämmin, kiitos saksanpähkinöiden ja avokadon :D), ja fyysinen vointi selkäkipuani lukuunottamatta on kuin terveellä lapsella. 🙂 Jalkaan säteilevälle selkäkivulle muuten löytyi eilen viimein syykin – lannerangan fasettiartroosi, joka tarkoittaa L5 ja S1 nikamien nivelrikkoa, jonka lisäksi minua piinaa oikeasta lonkasta tehty “löydös”. Vaivojen tutkiminen on vielä kesken, joten asian vakavuutta en vielä tarkalleen tiedä… muuta kuin se että alaselän ja lantion nivelrikkoa ei voi parantaa ja jos tämä vaiva on nopeasti etenevää sorttia, saan hyvästellä tanssiharrastukseni hyvinkin nopeasti. Asiat kuitenkin asioina yksi kerrallaan, ja positiivisin mielin eteenpäin hetkittäisesti karmeiksi äityvistä hermokivuista huolimatta. Elämä on… 🙂

Kivaa iltaa kaikille!

Miia_signerina2015.jpg


OKV_INFOCONTACT.jpgOKV_Bloglovin.jpgOKV_Instagram.jpgOKV_Facebook.jpgOKV_Pinterest.jpg

20 kommenttia “Hyvinvointiprojektin tuloksia – Enemmän energiaa, parempi mieli & paino -5kg

  1. Voi ei, nivelrikkoa sielläkin :/ Mulla polvet menneet ja lonkat menossa. Lieneekö tanssijoiden vaivaa 🙁

    1. Tiia: Tanssijoiden vaivaa, jota yliliikkuvat nivelet vielä pahentavat. Rangan asento on ihan vinkurassa ja paine on käynyt tuonne lannerangan alueelle liikaa. Sukurasitteenakin vielä tuo nivelrikko, joten ihme ettei tuon "pahempaa" vikaa röntgenkuvista löytynyt. Vielä kun selviäisi onko välilevyissä pullistumia / tyriä ja mikä vika lonkassa on niin voi alkaa hoitamaan kipua ja oireita. Oikean jalan puutuminen, polttelu ja jäätyminen on rasittava ja ajoittain hyvinkin kivulias vaiva. Täytyy toivoa ettei hermo mene kuolioon, siitä ei hyvää seuraa. Mutta eiköhän tämä tästä selviä ja toukokuun alussa on jo fysioterapiakin, joka valottaa tilannetta lisää. 🙂

  2. Tanssija täälläkin ja nivelrikko nilkassa. Mutta älä lannistu! Mäkin olin ensin ihan mieli maassa kun selvisi, että joudun lopettamaan esim hiphopin ja flamencon. Mutta jäljelle jäi kuitenkin vähän vähemmän rankkoja tanssilajeja, niillä mennään. Joten kuulostele itseäsi ja koita löytää hyvä fysioterapeutti, ei välttämättä tarvitse lopettaa kaikkea tanssimista, voi olla että jotain voi kuitenkin harrastaa. Tsemppiä ja uskoa tulevaisuuteen!!! 🙂

    1. Vanha Jäärä: Aion parhaani mukaan pitää itseni kunnossa ja jatkaa liikkumista niin kauan kuin se on mahdollista. Pikkuisen mietityttää tietysti tuo selkänikamien tilanne, kuinka nopeasti ne kuluvat lisää ja miten vauhdikkaasti tilanne etenee. Lannerankaa ei oikein voi edes operoida, siellä jos jokin menee kunnolla rikki niin risana pysyy. Mutta positiivisin mielin aion asennoitua, eipä tämä tilanne tästä voivottelemallakaan paremmaksi muutu. 🙂 Aurinkoista kevättä sinulle ja kiitos tsemppaavasta kommentistasi! ♥

  3. Syömingit näyttää hyviltä. En vaan saa varmaan ikinä siirryttyä moiseen.. Joten muutamia kiloja ja turvotusta riesana myös täällä. <br />
    Kipuilu kuulostaa niin kovin tutulta ja juurikin nuo oireet ja niiden kohteet. Itselläni on selkärankareuma ja juuri noissa paikoissa on särkyä. Välillä saattaa mennä puolikin vuotta ilman oireita, mutta juuri ollut reilun viiden viikon jakso lähes jatkuvaa kipuilua.

    1. M: Minulla reumatesti näytti negatiivista, sitä lääkäri epäili ensimmäisenä kun kuunteli oireiden kirjoani. Ranka- ja luustosairaudet ovat ikäviä, toivoisin että minullakin olisi kuntoutuksen alettua edes hetki kivuttomuutta, olisin onnellinen jo yhdestä kokonaisesta viikosta ilman tuota kamalaa jalkahermon särkyä.<br />
      <br />
      Paljon tsemppiä ja hyviä vaiheita sinulle! &hearts;&hearts; Kiitos kun jätit kommenttia ja kerroit omasta voinnistasi! &hearts;

    2. :)<br />
      Verikokeessa, eli perusreumatestissä ei tuo selkärankareuma välttämättä näy ja monella se saattaa negaa näyttääkin.<br />
      Itselläni meni 14v sairastelua ennen diagnoosia, joka loppujen lopuksi saatiinkin nopeasti kiitos silmälääkärin. Riesana siis toistuvat iriitit, jotka yhteydessä selkärankareuman kanssa. Testiin kokeet, hlab27 positiivinen, joka usein plussa ko reumassa (ei aina). Sen jälkeen magneettikuva ja that´s it. <br />
      <br />
      Selkä- ja lannevaivoja toki paljon paljon muitakin kuin tuo srr ja oireet voi olla monesti hyvin samanlaisia. Silti oon kovin kakille jauhanut aiheesta, jotta saisivat tutkimuksia riittävästi, eikä tartteis tyytyä joihinkin epämääräisiin vastauksiin.

    3. M: Tuota en tiennytkään, minulle todettiin peruslabrojen tuloksista vain ettei ole reumaa ja piste. Magnettiikuvan haluan noiden napsuvien nikamien ja välilevyjen takia, mutta kunnallisella puolella en sitä kuulemma saa – röntgenissä kun näkyi nivelrikkoa niin se riittää ja sen piikkiin laitetaan kaikki vaivat. Ohjeena heiltä on liikuntaa (ihan kuin en liikkuisi jo tarpeeksi), fysioterapeutin jumppaohjeiden noudattamista ja tarvittaessa parasetamolia. Pakko sanoa että olen todella pettynyt julkisen puolen toimintaan, vaikkakaan se ei tullut minulle yllätyksenä. <br />
      <br />
      Ystäväni suositteli Bulevardin klinikan ortopedejä ja siirrynkin nyt yksityisen puolen hoidettavaksi, täytyy heiltä pyytää tuo tarkempi reumatesti. Onni on että tuttavapiirissä on fysiatri sekä jäsenkorjaaja, heiltä saan tarvittaessa akuuttia neuvonantoa jos tilanne pahenee. Voihan luut sentään sanon mie! 😀 😀 <br />
      <br />
      Eilinen oli tosi paha &quot;jalkapäivä&quot;, veti niin pirusti hermosta ja missään asennossa ei ollut hyvä. Olisinkin varmasti aika näky, jos kuvaisin nopeutetun videon työasennoistani – välillä seison, välillä istun, välillä makaan lattialla läppärin kanssa… 😀

    1. Nuit: Aikalailla juups, syön hyvin samankaltaista ruokaa joka ikinen päivä. 🙂 Viime postauksesta taisi puuttua kyllä vuonankaali, sen keksin tuossa hetki sitten lisätä salaattipohjaan kun sisältää mukavasti vitamiineja jne. 🙂 Ja lohi oli silloin loimulohta muistaakseni. 🙂

    2. Hui jos joka päivä syöt nuin 😳<br />
      Missä proteiinit ym. ???<br />
      Aika yksipuoliselta kuulostaa ?<br />
      Voitko tehdä esim.viikon ruokalista jutun ?<br />
      Tai mistä päivittäinen ruokailu muodostuu ? Monta ateriaa jne .

    3. Ravintosisältö: Syön joka päivä noin. 🙂 Protskuja saan kasviksista, pähkinöistä, siemenistä, lohesta ja kanasta. Olo on todella hyvä, vatsa ei vaivaa, energiaa riittää ja labratulokset olivat parhaimmat ikinä. Jopa alhainen hemoglobiini on noussut normaalille tasolle, nestetasot ovat erinomaiset ja no, laajan verenkuvan labrat olivat kaikki priimatasolla. 🙂

  4. Hyvältä näyttää, mulle olisi kyllä liian hiilaritonta. Pakko olisi vetää jotain ruisleipää kylkeen että pysyisin pystyssä loppu päivän. Onnea kuitenkin hienosta saavutuksesta!

    1. Anna: Minulla viljahiilarit saavat aikaan superväsymyksen ja sen vuoksi olen jättänyt ne minimiin. Hiilareita saan marjoista, kasviksista ja hedelmistä tosi hyvin, viljoista vähemmän sillä en niitä paljoakaan enää syö.<br />
      <br />
      Tällä hetkellä voin selkävaivaani lukuunottamatta paremmin kuin ikinä aikuisiällä, ihokin on vähemmän kuiva ja mieskin totesi että näytän jotenkin terveemmältä ja hehkeämmältä (ilman meikkiä -tilassa siis) kuin ennen. 😀 Painon putoaminen oli sivuseikka, mutta olen tottakai silti iloinen siitä että vaatteet sujahtavat päälle ilman remmontaa ja tuntuvat hyvältä. 🙂

  5. Hienoa! Lukisin todella mielelläni lisää juuri ruokailusta/hyvinvoinnista..olisi kiva vaikka saada jotain ruokaohjeita ja vinkkejä ruokailuun, mitä syöt esim aamuisin, lounaaksi, illalliseksi. Jotain hyviä smoothieohjeita jos sinulla on 🙂 itsekin nimittäin yritän muuttaa ruokailutottumuksiani ja syödä mahdollisimman hyvin ja ns raakaruokaa ja itsetehtyä..joten lisää tätä 🙂 ihanaa kevättä sinulle

    1. jessica: Kiitokset postaustoiveesta, laitan tämän korvan taakse. :)<br />
      <br />
      Pyrin syömään hyvin yksinkertaista ruokaa, jossa ei paljoa ole varsinaista valmistamista. Salaatteja syön päivittäin, eli huuhdon salaatit, revin lautaselle sen mitä syön ja kerään vihreän salaattipohjan päälle mitä mieli tekee, esim tomaattia, kurkkua, sipulia, lohta / kanaa. Lohen ostan nykyisin kaupan tuoretiskiltä tai kalahyllystä kylmäkaapista (esim loimulohifilee Pirkka, alkuperämaa Suomi, Norja tai Tanska). Mitään marinaadeja en ruokiini lisää, eli lohi lohena (savustettuna tai loimutettuna, ainona lisämauste suola), ja kanan kanana (ostan joko tuoretiskin valmiin broilerin josta nypin kananpaloja salaattiin, tai naturel kanaa jonka paistan itse pannulla). Marjat syön sellaisenaan tai blenderiin heitettynä, en siis osta marjoja mehukeittoina tai valmiina soseina. Tytön ruokien lisäksi en jaksa oman ruokani kanssa seisoksia hellan ääressä, joten mitä nopeammin saan oman ruokani lautaselle sen parempi. :)<br />
      <br />
      Tästä kerron mielelläni lisää ihan ikiomassa postauksessa, laitan sen samantien itselleni kalenteriin ylös ensi viikkoa varten. 🙂

  6. Onnea ryhtiliikkeen onnistumisesta. Minä innostuin myös muokkaamaan ruokavaliota ja lisäämään liikuntaa. Nyt olen saanut vyötäröltä pois 5cm mutta paino pysyy ihan samassa. Mulle on tullut läskin tilalle paljon lihaksia, joten se varmaan selittää tuon painon pysymisen. Sinulla varmaan erilainen tavoite. Liikuntasi sisältää varmaan enemmän tehokasta sykettä nostattavaa kun taas mulla liikunta on enimmäkseen puntteja. Hyvä me!

    1. Tiina: Painoa ei kannatakaan tuijotella, sekun vaihtelee monilla useammankin kilon kuukauden aikana naisten hormoonitoiminnan takia. 🙂 Senttejä kun lähtee ja olo tuntuu hyvältä, on kaikki hienosti vaikka vaaka näyttäisi mitä. 🙂 Paras tunne keventymisessä on se sisäisesti kevyempi ja voimakkaampi olotila, se joka tuntuu vatsanpohjassa sellaisena timmimpänä fiiliksenä. Minulla liikunta on enimmäkseen aerobista, käytän vain kehon omaa painoa vastuksena. Peppukyykkyjä olen tehnyt nyt hurjasti useamman kerran päivässä 30 sarjoissa, jotta saisin pakaroihin ja alaselän lihaksiin enemmän voimaa tukea rikkinäistä rankaa. Kipu on jonkin verran helpottanut, mutten ole ihan varma johtuuko se pakaralihasten vahvistumisesta vai onko tämä vain sattumaa / hetkellistä helpotusta. 🙂 <br />
      <br />
      Hyvä me! &hearts; Hyvä sisäinen vointi on paras tapa pysyä kunnossa myös ulkoisesti! &hearts;

  7. Ihanan ja herkullisen näköistä! Alkoi tehdä todella paljon mieli savulohta ja jotain tuoretta. Itselläni ylipainoa on vain muutama kilo, mutta valitettavasti se ei ole koko totuus. Olen pahimmalla tavalla vyötärölihava ja tämä huolettaa. Varsinaiseen laihduttamiseen en halua ryhtyä! En myöskään halua mitata liikkumistani, haluan oppia nauttimaan liikunnasta. Olenkin päättänyt lähteä uudelle polulle arvostaen omaa kehoani ja hyvinvointiani.<br />
    Yksi kysymys heräsi herkullisia kuviasi katsoessani: käytätkö öljyjä (kasvi, extra virgin jne.) salaateissa, paistamisessa, smoothiessa tms? Lohesta, avocadosta ja pähkinöistä saa hyvää rasvaa, mutta entä muut rasvat?<br />
    Itse en voi valitettavasti syödä pähkinöitä, joten tämä hyvä vaihtoehto on minulta pois.<br />
    Kiitos ihanasta blogista!!

    1. Kirsi: Minäkään en ylipainoinen ollut, mutta olo oli kauhea ja energiaa ei nimeksikään. Nyt kun korjasin ruokavalioni terveellisemmäksi, on moni ongelma poistunut kuin itsestään. Nukun yöt paremmin, olen energisempi koko päivän, aamuisin ei ole enää vaikea nousta, iltaisin ei tule klo 18 väsyä vaan jaksan valvoa klo 22 asti, jonka jälkeen väsyttääkin peevelisti. 🙂 Unirytmi on korjaantunut ja kroppa on oppinut toimimaan oikein. 🙂 Vettä tulee juotua nykyään enemmän ihan luonnostaan eikä minun tarvitse enää pakottaa itseäni veden ääreen. 😀 Painokin putosi ns normilukemiin ja veriarvot ovat erinomaisella tasolla. Ihminen todella on sitä mitä syö. :D<br />
      <br />
      En lisää salaateihin öljyjä, saan tarvittavat rasvahapot siemenistä, avokadosta, pähkinöistä ja lohesta. Rypsiöljyä ja avokadoa suosittelen käyttämään päivittäin pähkinöiden sijaan. :)<br />
      <br />
      Kiitos sinulle kommentistasi! &hearts; Aurinkoista keskiviikkoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *