Nyt on pakko murista ja nurista Postin kuljetuspalveluista ja heidän tavastaan kohdella sekä lähetettyjä paketteja että asiakkaitaan. Tuttavani J teki minulta blogiostoksia kesäkuun lopulla, jotka toimitin hänelle Postin kotimaan pakettilähetyksenä 29.6.2015. Yli 100 pakettia elämäni aikana lähettäneenä ja toisen sata vastaanottaneena tiedän miten lähetetyt tuotteet tulee pakata, jotta ne säilyvät ehjänä vastaanottajalle asti.
Vastaanottajana olen monesti todennut nettikaupan kautta tilaamani tuotteen hajonneen matkalla, mutta vain kahdesti olen lähettäjänä joutunut tilanteeseen, että jokin on mennyt rikki. Toinen tilanteista oli särkyvälisällä lähetetty paketti kuplamuoveihin pakattuna, joka oli hajonnut kuljetuksessa. Nyt tapahtui kolmas kerta ja kyseessä oli kaiken kukkuraksi se vihonviimeinen tavara, jonka koskaan kuvittelin kokevan kovia kuljetuksen aikana – teräksinen yksiosainen Lehtorinne Designin Wall Box -seinähyllykuutio.
Postin rikkoma paketti ja vastuun pakoileminen
Paketti oli ulkoisten jälkien perusteella tipahtanut jostakin alas ja joutunut jonkinlaisen kulkuneuvon renkaiden eteen. Itse arvioisin kyseessä olevan ehkä trukin tai isorenkaisen tavarakärryn renkaat. Jäljet ovat toki voineet syntyä myös lajittelukeskuksen liukuhihnalla, mikäli hihna on rengasmaisesti kuvioitu ja siitä irtoaa mustetta.
Oli miten tahansa, paketti oli saanut osumaa tavalla tai toisella, jonka seurauksena yksi sen neljästä kulmasta on repeytynyt auki. Paketti sisälsi Lehtorinteen teräksisen Wall Boxin lisäksi myös muutaman muun tavaran, mm. kuplamuoviin ja omaan laatikkoonsa pakatun Design Lettersin posliinisen kermakkosetin, joka ihmeenkaupalla kuitenkin saapui ehjänä perille asti. Wall Boxista ei voi valitettavasti sanoa samaa.
Wall Boxin toinen kylki on mennyt halki molemmilta puolilta. En edes tiedä miten tavara, joka kestää todella kovaakin käsittelyä ja jonka materiaalina on kaiken kestävä teräs, voi mennä rikki. Postin mielestä vahinko ei ole korvattavissa, koska olin paketoinut väärin. Haluaisin tosissani tietää millä tavalla teräksinen seinähylly tai vastaava tavara tulisi pakata, jotta voisin maksavana asiakkaana luottaa siihen, että tavara säilyy ehjänä heidän käsittelyssään?
Posliinin ja lasin osalta on ymmärrettävää, että niiden postittamisessa on aina riskinsä jopa särkyvälisällä, kuten olen oman kokemukseni kautta saanut havaita. Mutta että teräksisetkin tavarat, jotka on pakattu asianmukaisesti postitukseen soveltuvaan paksuun pahvilaatikkoon, voivat tällä tavalla hajota? Ei pientä kolhua vaan hyllyn teräksiset ja kiinni hitsatut kyljet kokonaan auki molemmista päistään?
Reklamaatio ja korvauspyyntö
Jätin Postille 30.6. kirjallisen korvaushakemuksen, joka sisälsi korvauspyynnön kahdesta vaurioituneesta tuotteesta – Lehtorinne Designin Wall Boxista sekä teknisestä abs-muovista valmistetusta Alessin Op -tarjottimesta, johon oli tullut syvä naarmu. Alla kirjoittamani selonteko aiiheutuneesta vahingosta:
Selostus vahingosta: Lähetin tuttavalleni kotimaan postipakettilähetyksen erinomaisesti pakattuna ja paketti on ulkoisista merkeistä päätellen kokenut erittäin kovia. Teräksisen seinälokerikon toinen reunalevy on täysin irronnut (vaatinut kunnon törmäyksen tai potkun) ja abs-muovista valmistettu Alessin tarjotin on suojauksesta huolimatta saanut suuren syvän naarmun pintaansa.
Lehtorinne Designin teräksinen seinälokerikko ja Alessin OP-mallin tarjotin maksavat yhteensä 150€ ja vaadin korvauksia rikkoutuneista tuotteista. Mielenkiintoista on, että lähetyksessä mukana ollut posliininen kermakkosetti säilyi ehjänä, vaikka nämä kovaakin käsittelyä kestävät tuotteet olivat pahasti kärsineet.
Erittely vahingosta: Lehtorinne Designin seinälokerikko on täysin käyttökelvoton eikä sitä voi siististi korjata. Ainut keino kiinnittää sivulevy paikoilleen on hitsaaminen, jonka seurauksena jälki on niin ruma ettei hyllyä voi laittaa seinälle esille. Alessin Op-tarjotinta ei voi myöskään korjata. Haitta on lähinnä esteettinen, mutta koska kyseessä on esteettiseen käyttötarkoitukseen suunniteltu sisustuksellinen tarjotin, on minusta kohtuullista korvata tarjottimen koko summa.
Posti väistää vastuunsa eikä korvaa senttiäkään
Yllä heidän vastauksensa asiaan, joka lyhyesti kuuluu näin: Emme korvaa sinulle senttiäkään koska olit paketoinut paketin toisin kuin se olisi kuulunut. Ai juma, että nyt korpeaa sisuksissa ja kovaa.
Paketti oli paksua pahvia, samaa pahvia, joissa verkkokaupat lähettävät tilauksiaan asiakkaille. Olin kaiken kukkuraksi laittanut pakettiin vielä yhden koristetyynynkin pehmikkeeksi, jotta paketin sisus on tukevasti paikoillaan eikä hölsky tai heilu.
Op-tarjotin oli erikseen vuorattu hyvin huolellisesti kaksikerroksilla Clas Ohlsonin paksulla muovisella kassilla, jotta se ei missään olosuhteissa naarmuuntuisi kuljetuksen aikana. Miten ihmeessä voi tämän paremmin tai huolellisemmin enää edes pakata? Ja miten kassin sisään kääritty tarjotin voi kassin sisällä itsekseen naarmuuntua? Ilmatäytteisessä pussissako teräshyllyt ja maailman kestävimmästä teknisesta abs-muovista valmistetut tuotteet tulisi lähettää?
Posti ei aio tosiaankaan korvata penniäkään aiheutuneesta vanhingosta, eikä palauttaa edes 10,50 euron arvoista postimaksua, jonka maksoin lähettääkseni tämän kyseisen kovia kokeneen paketin vastaanottajalleen. Selvittelen parhaillaan lähdenkö viemään asiaa eteenpäin kuluttaja-asiamiehelle, sillä minua korpeaa aivan suunnattomasti tämä Postin tapa lakaista kaikki reklamaatiot maton alle, omaa monopoliaan kun täällä Suomessa pyörittävät eikä heidän siksi tarvitse kantaa vastuutaan.
Olen niin vihainen, pettynyt ja järkyttynyt, etten jatkossa aio enää paketin pakettia Postin palvelujen kautta lähettää. Onneksi on Matkahuollon edullinen Lähi-paketti -palvelu, joka toimii koko Suomessa, kattaen mm. kaikki Siwat ja Valintatalot. Sen kautta lähetän kaiken jatkossa ja toivon että saamme muitakin uusia pakettipostin kuljettajia Suomeen.
Onko teillä koskaan hajonnut paketti Postin kuljetuksessa? Oletko ollut tyytyväinen palveluun tai saanut korvauksia aiheutuneesta vahingosta?
* * *
EDIT 7.7.2015
Ilmoitin Postille kirjallisesti etten hyväksy heidän päätöstään jättää korvaamatta heidän aiheuttamansa vahinko, ja että vien asian eteenpäin Kuluttajariitalautakuntaan ja siitä tarvittaessa aina Helsingin Käräjäoikeuteen asti. Heidän vastineensa oli suorastaan pöyristyttävää luettavaa:
Sisältö olisi pitänyt pakata vahvaan pahvilaatikkoon, joka kestää käsittelyn ja kuljetuksen rasitukset! Täytyykin kysyä Pentikiltä ja kaikilta muilta verkkokauppiailta kuinka paljon saavat verkkokauppatilauksistaan reklamaatioita. Oma pakettini kun oli pakattu kahteen sisäkkäin työnnettyyn pahvilaatikkoon, joista toinen on teollisuustoimittajan verkkokaupoille myytävä pakkauslaatikko ja toinen Pentikin verkkokaupan pakkaus- ja lähetyslaatikko.
Postituslaatikko oli näin ollen keskeltä kaksinkertainen, kahden pahvilaatikon paksuinen. Pohjasta ja päältä pahvikerroksia oli vain yksi, mutta kyllähän nyt herranen aika verkkokauppojenkin käyttämän pahvilaatikon pitää pysyä ehjänä Postin käsittelyssä.
Seuraa myös somessa
Hetken piti miettiä miten sen muotoilisi mutta sanotaan näin että en ole vielä pakettia nähnyt, joka olisi ollut hyvässä kunnossa postin jälkeen. <br />
Ottaisin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Ei tuollasta palvelua voi hyväksyä.
Maria: Tuo on kyllä myös totta, paketit ovat lähes aina likaantuneita ja jostakin kohtaa revenneitä. Noin 80% kotiin asti kuljetetuista paketeista on olleet ulkoisesti ehjiä tai ainakin alkuperäisen kaltaisessa kunnossa, loput 20% ovat olleet sellaisia kengänkuvilla höystettyjä sadeveden runtelemia. 🙁 Ihmettelen kyllä suuresti tuota lajittelukeskuksen liukuhihnatoimintaa, miksei voida hankkia sellaista laitetta joka siirtää paketit siististi linjalta toiselle. Ja jos paketti tippuu, tarvitseeko se runnoa tai heittää takaisin linjalle? 🙁 Olisi kiva jos Postin oma työntekijä ottaisi kantaa, mitä paketeille kuljetuksen aikana todella tapahtuu…
Jaa korvauksia? Postilta??? Hahhahhahahaaa! Just joo. Hyvä vitsi. Posti on kyllä niin susisurkea laitos nykyään, että mulla ei ole siitä MITÄÄN hyvää sanottavaa enää. KAIKKI on aina asiakkaan vika, jopa silloinkin kun paketti saapuu lähipostiin, mutta postin henkilökunta hukkaa paketin, niin sekin onnistuttiin kääntämään asiakkaan mokaksi kun merkinnät epäselviä. Aijjaa? Se paketti kuitenkin pääsi sinne postiin, missä se tartti laittaa enää hyllyyn. Näitä on nyt käynyt kolme kertaa, yhdellä kertaa se lopulta löytyi tippuneena hyllyn takaa, toisella kertaa kyseistä pakettia ei ikinä löytynyt (lähettäjäfirma sen sitten rekkuloi postille ja lähettivät mulle uudet tuotteet) ja kolmannella kerralla pakettia etsittiin jo yhdessä tuumin, kun tiesin minkä näköisestä paketista on kyse. Löytyi sitten väärästä hyllystä. Yhden ainutta pahottelua tai muuta en ole saanut, mutta kylläkin kaikennäköistä rivien välistä valitusta, kuinka asiakkaat on sitä ja tätä ja eivät laita selkeitä merkintöjä ja kitikiti ja valivali. (Eikö se kelle se paketti annetaan siellä lähtöpään postissa sitten yhtään kato, että paketin merkinnät ois sellasia, että ne kelpaa kuljetukseen?) <br />
<br />
Viime jouluna sain myös ihan väärän ihmisen paketin ja ehdin jo lähteä ennenkö katsoin tarkemmin pakettia autoon laittaessani, että mitä ihmettä. Ja ei, meillä ei ollut sinnepäinkään sama nimi paketin saaja oli ainakin aika perussuomalaisesta nimestään päätellen vastakkaista sukupuolta. Sen jälkeen mun omaa pakettia ei enää meinannut löytyä millään kun se mun "koodi" oli kuitenkin jo käytetty ja siitä koneelta ei kuulemma näe annettujen pakettien menneitä tietoja. Jjjep. No, oishan tuota muutakin kerrottavaa, mut annetaan olla ku ei oo paketeista kyse niissä. 😀 <br />
<br />
En tiedä oonko jotenkin tosi huono-onninen tyyppi vai mitä, mut yhtäkaikki mun henkilökohtaisen näkemyksen mukaan Posti on täysin ala-arvoinen yrityksenä, kaikilla osa-alueillaan. Kiitos ja anteeksi, tulipa vuodatus. 😀
Susanna: Paketteja on kadonnut minultakin, asia ihan unohtui kun olin niin tuohduksissa tästä viimeisimmästä. :(<br />
<br />
Minulla on monesti paketit joutuneet vääriin postitoimistoihin noudettaviksi, kaikista paras oli aikoinaan kun minulle todettiin että täällä Helsingissä on kyllä niin hyvät kulkuyhteydet että kipitäpäs itse hakemaan pakettisi Vantaan postista. 😀 Tän kuulessani pyrskähdin kunnon nauruun, "niin´in, Helsingissä pääsee kyllä hyvin kulkemaan mutta kun pakettini on epähuomiossa kulkeutunut tuonne Vantaan puolelle, kuten juuri kerroit". :D<br />
<br />
Sen verran on pakko kehua yhtä tiettyä postin työntekijää, joka kerran omalla ajallaan (työajan ulkopuolella) toi minulle polkupyöräillen yhden pienen unohtuneen paketin, joka oli jäänyt aikaisemmin päivällä tapahtuneesta kotiinkuljetuskuormasta puuttumaan. Kyseessä oli tärkeät tapetointivälineet ja viikonpäivä oli perjantai. Tapetointi olisi ilman häntä siirtynyt viikonlopun yli maanantaille, jos olisin itse joutunut noutamaan unohtuneen puketin postista. Hän oli aivan ihana, mutta harmikseni en ole nähnyt häntä yli puoleen vuoteen, lieneekö vaihtanut työpaikkaa. ♥ Terkkuja sinulle, jos tänne satut eksymään ja itsesi tunnistat. :)<br />
<br />
Kiva että vuodatit, se tekee joskus hyvää meille kaikille. 🙂
Postissa aikoinaan töissä olleena voin sen verran sanoa, että hylly olisi pitänyt myös vuorata jollain esim. Voimapaperilla tai kuplamuovilla. Myös pahvilaatikot pitää pakata silleen ettei niissä ole yhtään tyhjää tilaa vaan kokonaan täytetty vaikka sitten kuplamuovilla yms. Kuva on huono ylhäällä mutta veikkaan että postin mielestä se on teipattu huonosti. Näyttää ainakin siltä ettet ole kovin paljoa teippiä laittanut siihen. <br />
Mutta onhan tuo törkeää postilta jos kerran paketissa näkyy selvät renkaan jäljet. Muistithan laittaa kuvat niistä mukaan? Mulla on itsellä tapana teipata koko laatikko joka puolelta pakkausteipillä. Ei hajoa niin helposti.
Teisu: En usko että voimapaperi olisi tässä Wall Box-asiassa auttanut, pahvia oli kuitenkin kaksi kerrosta, alempi laatikko ja päällimmäinen laatikko jotka oli työnnetty sisäkkäin. Teippiä oli hirveä määrä, suorastaan naurettavan paljon. 😀 Paketti oli teipattu neljästä kohtaa ympäri sekä pystyyn että vakaan ja varmistin vielä erikseen että jokainen laatikon reuna ja kahden sisäkkäin olevan laatikon saumakohta oli teipattu huolella, ettei jää kiinni mihinkään. Tyhjää tilaa ei ollut, sen varmistin vielä erikseen sillä koristetyynyllä jonka änkesin laatikkoon mukaan lisäfylliksi. Laatikossa ei heilunut mikään, sen testasin erikseen vielä postissakin pakettia kassalla lähettäessäni. <br />
<br />
vahingonkorvaushakemuksessani oli liitteenä kolme kuvaa, enempää ei voinut lähettää lomakkeen mukana. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, myös sen että laatikkoon on törmännyt jokin renkaallinen kulkupeli. Laatikossa oli myös jotakin punaista väriä, ikäänkuin punainen mustepatruuna olisi pölähtänyt vieressä ja tuhrinut laatikkoa.
Mutta tuossa sun kuvassakin näkee ettei teippiä ole tarpeeksi. Kulma mikä on revennyt niin siinä ei näytä olevan teippiä ollenkaan. Vasta E-kirjaimen kohdalla menee pystysuunnassa teippi. Ja sitten tuossa toisella sivulla mutta ei itse kulmassa/sivussa mistä on revennyt. Tuo näyttää ihan siltä, että olisi irrallinen ollut tuo kulma. Tai en osaa selittää. <br />
Itse teippaan laatikot aina silleen ettei yhdessäkään kohdassa tunnu pahvia. Vaan se on ihan kauttaaltaan teipin peitossa. Ei pääse näin kosteus pakettiin eikä kovin helposti rikkoutumaan. Ja tämä ihan sen takia, koska olen nähnyt tyylin millä nimenomaan paketteja käsitellään. Ei auta vaikka on särkyvää-tarrat kyljessä niin kyllä nekin paketit lentelee rullakkoihin samalla lailla kuin normaalit.
teisu: Hypoteesinä voitaisi ajatella että vaikka olisin lähettänyt Wall Boxin pelkässä muovipussissa, olisi sen pitänyt päästä ehjänä perille. Kyseessä todella on teräksinen hylly, jota voi jopa potkaista eikä se siltikään hajoa. Kyseessä ei ole kebyt heppoinen hyllyrakennelma vaan ihan oikeasti järeä "rautakuutio", en osaa materiaalia sen paremmin kuvailla. <br />
<br />
Tuo repeytynyt kulma ei todellakaan ollut ainut kohta laatikossa joka oli vahingoittunut, valitettavasti. 🙁
Joo kyllä se aika rajua kohtelua vaatii tuollainen teräshylly. Ja tämä on se ikävä puoli pakettien lähettämisessä, kun eivät Postin työntekijät kunnioita ihmisten paketteja. Niitä kohdellaan todella törkeästi. Joskus kuullut, että jopa käytetty paketteja jalkapalloina. Mutta en tiedä onko sitten totta :/ <br />
Ja tuo korvauskäsittely on ihan naurettavaa. Ei ne oikein hyväksy mitään hakemuksia, varsinkin jos ne on vähän arvokkaampia.
Teisu: Tuo jalkapallolegenda on varmaankin samaa sorttia hampurilaisravintoloiden pihvit kainaloon -legendan kanssa. 🙂 Ainahan kaikki tietysti on mahdollista, mutta haluan itse uskoa siihen että ihminen arvostaa sen verran omaa työpaikkaansa etteivät tuollaisiin puuhiin ryhdy. 🙂
Minulla on myös erittäin huonoja kokemuksia Postin viimeaikaisesta toiminnasta. Ykkösluokassa lähetetyt kirjeet viipyvät järjestäen matkalla useamman viikon ja isovanhemman minulle lähettämä muistaminenkin jäi kokonaan johonkin matkan varrelle (yllätys!). Vastauksena aina vain pahoitteluja, koska kirjeitähän ei voi jäljittää.
Sanna: Kirjeet ovat kyllä hankalia etsittäviä, itseltänikin pari kirjettä hukkuneena tiedän että niiden jäljitys on mahdotonta. 🙁 Mummun lahjaksi lähettämä luontoarpa kortteineen katosi iäksi, muut kadonneet kirjeet ovat tulleet monen mutkan kautta onneksi perille, vaikkakin suurella viiveellä.
Huonoja kokemuksia sekä postista että Matkahuollosta. Posti on hukannut pari lähetystä. Pari kertaa hakiessa pakettia ei löydy mistään, kiva odotella puoli tuntia kun löytyy väärästä paikasta. Kaikista huonoin kokemus silti Matkahuollosta. Hukkasivat kahden paketin lähetyksestä toisen. Löytyi useita päiviä myöhemmin täysin runneltuna (särkyvä -merkinnöillä oleva paketti). Oli onneksi suomalainen verkkokauppa, jossa lähetettiin kuvien perusteella mukisematta uusi, hakivat itse korvaukset Matkahuollosta.<br />
Kannattaa laittaa uusi valitus vaan!
Minttu: matkahuollon kautta olen vastaanottanut muutaman paketin ja lähettänyt yhden, kokemusta on vielä hyvin vähän. On kyllä harmillista jos Matkahuoltokin on yhtä kovakourainen pakettien välittäjä, miksei markkinoilla voi olla sellaista toimijaa joka kohtelisi paketteja asiaan kuuluvalla tavalla, eli huolehtimalla että paketit eivät rikkoonnu ja välineet ovat ehjiä. 🙁
janzu: Moni jää nielee hiljaisena tappionsa ja minäkin usein jätän taistelut tappelematta, koska en jaksa ylimääräistä työtä. 🙁 Nyt en kuitenkaan anna periksi, täytin jo kuluttajariitalautakunnan valituslomakkeen ja lähetän sen eteenpäin heti huomenna. Toivottavasti moni muukin alkaisi vaatimaan parempaa palvelua, saataisi joku roti tuohon pakettipalvelutoimintaan. 🙁
Aika jännä, että minäkään en pidä Postia luotettavana yrityksenä, vaikkei mulle ole sattunut sen kummempaa kuin ollut kulmat rytyssä paketista tjn.<br />
Olen kuitenkin lähettänyt ja saanut yhteensä tuhansia kirjeitä/paketteja Huutonetin takia.
Minsku: Kiva on kuulla että sinulla ei ollut tämänlaisia kokemuksia, sinulla on käynyt hyvä tuuri, jos miettii miten paljon paketteja vuodessa katoaa tai hajoaa. 🙂 Huutopaketti taitaa olla Matkahuollon järjestämä palvelu, sitä ajattelin alkaa käyttämään jos huutiksen kautta joskus jotain myyn. 🙂 Onko sinulla siitä kokemusta?
Joo, nykyisen huutopaketin saa myös Matkahuollon kautta. Mutta mie en ole kuin noin viisi pakettia lähettänyt tällä Matkahuollon huutopaketilla. <br />
Aikaa ennen huutopakettia tuli lähetettyä postin kautta monta pakettia. Nykyisin haluavat ostaa rievun kerrallaan, joten enemmän menee isoja kirjeitä. Mutta kaikki ovat löytäneet perille, nopeastikin. Kakkosluokkakin heti seuraavana päivänä :O<br />
Itse tilaan kaupoista paljon paketteja, eikä ole niissäkään ollut kuin välillä joku kulma kurtussa. Tosi hyvä säkä, sanoisin. Tiedän, että Postissa töpeksitään tosi paljon.
Minsku: Ilmeisesti R-kioskillakin on nykyisin oma pakettilähetys, nimi taisi olla ärräpaketti… Olen suosinut Postin palveluita ihan sen takia, että en halua kuormittaa pienten kioskien myyjiä pakettitulvalla. Olen jostakin saanut päähäni että Postin kautta olisi turvallisempi paketteja toimittaa, he kun ovat kuitenkin Posti, eivätkä tarjoa muita palveluita kun lähettämiseen ja vastaanottamiseen tarkoitetut palvelut. 🙁
Ostin kerran nettikirppikseltä vauvan bodyn ja parin päivän päästä naapuri soitti ovikelloa, et onkohan heidän postilaatikosta löytynyt body mahdollisesti meidän. Kuulema laatikossa ei muuta ollut kuin body (ei lähetyspakkausta eikä mitään muutakaan). Posti sen kuitenkin oli todennäköisesti tuonut, sillä ostin bodyn eripuolelta Suomea. Liekö postissa vai pakkaajassa vika. Melkein oli oikeaan postilaatikkoon osunut.
Lennu: Aika hyvä arvaus on ollut posteljoonilla kun naapurin asti toi kääreettömän bodyn. 🙂 Olisikohan kirjoittanut osoitteen itselleen ylös johonkin paperilappuun (tai kännykkään) ja tuonut sen perusteella sen "perille". 😀 Tai sitten paketti tipahti pyöräkuriirin kyydistä ja hän ajoi sen päältä niin että kadun nimi jäi jäljelle mutta sukunimestä tai talonumerosta ei saanut selvää, ei vaan kehdannut laittaa itse pakettia, jos oli likaantunut ja pahasti repaleinen. 😀
Eikö Postin työntekijät sitten pakettia jättäessä voi tsekata, että ainakin ulkoisesti paketti täyttää korkeat pakkausvaatimukset? Ei ole varmasti Postillekaan tarkoituksenmukaista, että otetaan vastaan kaikenlaiset paketit ja sitten voivotellaan, että hajosi kun pakkasit (muka) huonosti. Se, että he ylipäätään ottavat pakettia kuljetettavakseen, voisi jo sisältää hyväksynnän pakkausmenetelmästä ja korvauksesta, jos lähetyksen hajottavat. Tämä ei tietenkään hyödytä yhtään Smartposteihin jättäjiä.
Pauliina: Sinäpä sen sanoit, juuri tätä kaipaisin itsekin. 🙂 Jaettu vastuu on parempi palvelu ja suurempi asiakastyytyväisyys. ♥ Ymmärrän että Postin työntekijät on vedetty viime vuosina aivan piippuun, liikaa työtä, liian vähän työntekijäitä. Osa duunista menee kuitenkin näiden toistuvien reklamaatioiden käsittelyyn ja hävinneiden pakettien etsimiseen ja eksyneiden pakettien sekä kirjeiden oikeisiin paikkoihin toimittamiseen. Huolellisesti toimimalla tuo ns. hävikkiprosessi olisi pienempi, ja kaikki olisivat tyytyväisempiä, kun työntekijöiden ei tarvitsisi päivittäin kohdata nurisevia ja tyytymättömiä asiakkaita. 🙂
Joopa joo, minäkin lähetin paketin ystävälleni, särkyvän lisän kanssa. Pakkasin hyvin ja pehmustin kuplamuovilla. Ylimääräistä tilaa ei paketissa ollut. Ulkopuolelta teippasin runsaasti. Kaikesta huolimatta tuote hajosi postin käsittelyssä. No, valitin tietenkin asiasta ja vastaus sama.. tuote ei ollut pakattu tarpeeksi hyvin. Todistin paketoinnin riittävyyden kuvin ja seuraava kommentti oli, että minun piti todistaa tuotteen olleen ehjä ennen pakkaamista! Eli kun en tätä voinut todistaa, en korvausta saanut. Tästä oppineena, kuvaan aina tuotteen ehjänä ja pakkaamisen eri vaiheet. Tosin uskon, että postilla on jokin porsaanreikä livistää vastuusta tässäkin tapauksessa!
Tuutikki: Minulla oli sama juttu vuosi takaperin tapahtuneen reklamoinnin kanssa. Lähetin posliiniastian kuplamuoviin käärittynä ja niillä ilmalla täytetyillä pakkaustyynyillä verhoiltuna. Ostin vielä särkyvälisän ja katsoin vierestä että postin työntekijä varmasti laittoi niitä varoitustarroja jokaiselle puolelle pakettia. Paketti oli repaleinen saapuessa vastaanottajalle, likaantunut ja nuhjuinen. Astia sisällä mennyt rikki, reklamaation kanssa tappelin monen puhelun (jonotus on maksullista ärgh!) ja viestin verran… turhaan. Tuon kokemuksen takia en enää lähetä helposti rikkoutuvia tavaroita postin kautta, muuta kuin särkyvälisällä ja ostajan omalla vastuulla. Jos ostaja haluaa vastuun paketista ottaa, niin voin toki lähettää, mutta en suosittele sitä kenellekään missään olosuhteissa. Siksi blogikirpparillani on nykyisin suurin osa tavaroista vain noutona. 🙁
Ikävä kuulla, huonoa palvelua Postilta. Toisaalta en ole yllättynyt, vaikken pakettien kanssa olekaan joutunut reklamoimaan. Minulta on hävinnyt kirjeitä. Tyttärelläni oli yo-juhlat ja kaksi sukulaista oli laittanut rahaa kortin sisässä. Molemmat kirjeet hävisivät. Muita onnitteukirjeitä samaan aikaan tuli perille, joissa ei ollut rahaa. (tiedän, että rahaa ei saisi lähettää kirjeessä, mutta minkäs vanhoille sukulasimummoille teet, varsinkin kun lahjakortteja on hankala kyliltä saada missä ei ole pankkikonttoreita enää). Tein testin. Lähetin pojalleni kirjeen, jossa luki synttärisankari se ja se…ei tullut perille. Reklamoin, turhaan. Kirjeitä ei voi jäljittää, oli Postin vastaus.
Sanneli: Rahaa tai arvokkaita esineitä ei koskaan saisi postitse lähettää, mutta itse olen sitä mieltä että pitäisi pystyä. Mikä ihme siinä on että varastamista ja kaltoinkohtelua pitää yrityksenkin hyssytellä, työntekijät eivät piru vie varasta vaikka läpivalaisussa olisi tuhannen euron setelinippu. 🙁 Meiltä katosi mysteerisesti viime vuoden lopulla luontoarpa, ei ole kirjettä, korttia eikä arpaa missään ja posti ei asialle mitään voi. Laskut kyllä löytävät aina perille, jännä juttu tuokin. Posti ei ota mistään enää vastuuta, eikä ilmeisesti vaadi vastuuta myöskään työntekijöiltäänkään. Liikaa tapahtuu asioita jotka laitetaan vahinkojen, sattuman ja huonon tuurin piikkiin. Mieti jos kyseessä olisi esim vaatteita myyvä verkkokauppa, ei ole puoltakaan vuotta pystyssä yritys jos toimisi Postin tavalla, hukkaillen, rikkoen ja hävittäen ostajien paketteja. 🙁
Onpa ikävää toimintaa ollut jälleen kerran postilta. :(<br />
<br />
Isälleni sattui postin kanssa hieman suurempi vastoinkäyminen kun hän tilasi ison keinun mökille. Myyjänä oli yritys ja koska keinu piti toimittaa toiselle puolelle Suomea, oli kuljetus hoidettava asiakkaan itse. Isäni otti kuljetuksen postin kautta ja se maksoi hieman alle 200€. Mukana tuli seurantanumerot ja kaikki, mutta kävi kuitenkin niin ikävästi että seurannasta keinu hävisi samantien kun se pääsi paikkakunnalle missä mökki on ja keinu hävisi kuin tuhka tuuleen. Keinu painoi noin 600kg ja oli 2000€ arvoinen, joten mistään pienestä tavarasta ei ollut kyse. Posti on asiaa selvitellyt omassa päässään nyt viime kesästä eikä vieläkään ole tullut päätöstä korvaushakemukseen. <br />
<br />
Toivon että kuluttajat alkaisivat enenevissä määrin hyödyntämään esim. Matkahuollon lähetyspalveluita, jotta postin toimintaan ja toimitusmaksuihin tulisi joku järki.
napsu: Voi ei, tuo menee todellakin jo toiselle tasolle. :(<br />
<br />
Oletteko olleet yhteydessä Kuluttajariitalautakuntaan? Jos ette niin tulosta isällesi valituslomake ja lähettäkää se liitteineen eteenpäin. Josko tulisi vauhtia siihen vahingonkorvauskäsittelyyn Postin puolelta. :(<br />
<br />
<a rel="external nofollow" href="http://www.kuluttajariita.fi/material/attachments/kuluttajariitalautakunta/kril/lomakkeet/6IiKiMQKt/Valitus-palvelusta.pdf" target="_blank">http://www.kuluttajariita.fi/material/attachments/kuluttajariitalautakunta/kril/lomakkeet/6IiKiMQKt/Valitus-palvelusta.pdf</a>
Hei kannattaa linkata tää sun postaus Postin fb-sivuille, yleensä tollasilla some-huomioilla saa vähän vauhtia yrityksiin! :D<br />
<br />
Ihmettelen _suuresti_, että isälleni viime vuoden lopussa Postin kautta lähettämäni älypuhelin säilyi ehjänä ilman ongelmia. Yleensä mulla on ollut aina ongelmia Postin kanssa! En ole vielä kertaakaan saanut tilaamaani pakettia mitenkään inhimillisessä toimitusajassa. Muutama kuukausi sitten tappelin H&M:n pakettini palautuksen kanssa, koska palautusaika oli jo ehtinyt kulua loppuun ennenkuin olin saanut paketin käsiini. Onneksi H&M tuli minua asiassa vastaan ja sain palauttaa tilaukseni myöhässä. Nykyisessä asuinpaikassani Helsingin kantakaupungissa olemme kärsineet siitä, että meille ei tule sitä postia! Postia tulee miten sattuu ja mihin kellonaikaan sattuu (useamman kerran on jaettu vasta kuuden aikaan illalla.) Viime vuonna Posti hukkasi mun yliopistolta tulleen pääsykokeessa saamiani pisteitä koskeneen kirjeen, jota ei ole ikinä löytynyt, onneksi koululta lähettivät mulle kirjeen sähköisessä muodossa sähköpostiin. Mulle tuli hetken aikaa sanomalehtitilaus, mutta en kyllä enää pidä sitä kannattavana, koska senkin jakelun kanssa oli ongelmia. Varhaisjakelun sijasta sain usein lehden vasta päiväpostissa, joten olin jo ehtinyt lukea kaikki uutiset jo aamulla netistä siihen mennessä. Ja tuo Postin pakettiautomaatti… en tiedä viitsinkö edes aloittaa 😀 Onhan se kiva ja helppo, mutta alkaa raivostuttamaan siinä vaiheessa, kun on kaksi viikkoa odottanut tilausta, jota ei voida toimittaa koska pakettiautomaatti on täynnä.
Anna: Smartpostin idea on loistava, mutta totta on että siitä ei ole hyötyä jos se on täynnä. 🙁 Minulla on muutama Smartpost paketti mennyt noudettavaksi postin toimipisteeseen, onkohan ollut syynä täysinäiset lokerot siinäkin… en tullut koskaan kysyneeksi syytä. Tuollaisen lähikujetuksen ja kauppareissunoutamisen idea kyllä katoaa, jos joutuu matkustamaan kolme kertaa pidemmälle postikonttoriin pakettiaan hakemaan, mutten ole tuosta antanut koskaan palautetta eteenpäin. Lehtiä en itse enää tilaa, mutta aikoinaan yksi lehti pakattiin kirjekuoreen sen vuoksi että lehdet olivat tulleet repeytyneinä perille. Tämä oli lehtitalon ja Postin välinen juttu, joka sai alkunsa reklamaatioista kun ihmiset vaativat hyvitystä maksetusta lehtitilauksesta. Omat lehteni eivät olleet koskaan pahasti mukiloituneita.
Hyvä idea tuo postin FB-sivuille linkkaaminen 🙂
Minttu: En tiedä tavoittaako Postin Facebookin kautta jaettu info oikeita ihmisiä, siellä lienee pääasiassa he jotka ovat tyytyväisiä Postin palveluihin. 🙂
Kävin äsken vilkaisemassa Postin fb-sivuja, niin kyllä tuolta "Muiden julkaisut sivulle"-kohdasta löytyi paljon henkilöiden nurinaa Postin toiminnasta ja Postin fb myös näyttää vastailevankin. Selvittelin aikoinaan postiautomaatin kanssa tapellessani asioita ja silloin tuli selattua tuota Postin fb:tä, kun sinne paljon käy porukka purkamassa huonoja kokemuksiaan, koska vaikuttaa olevan yksi niistä harvoista kanavista, joista saa "oikeutta" asialleen 🙂 eli siksi tuosta linkkauksesta vinkkasin!
Anna: En huomannut ekalla visiitilläni sitä sivupalkissa olevaa keskustelualuetta, kiinnitin huomioni vain päivityksiin. En usko että omassa tapauksessani saan oikeutta Postilta, heidän päätös vaikuttaa lopulliselta. Toivottavasti kuluttajariitalautakunta saa hommaan vauhtia ja saisin edes postituskuluni takaisin.
Hienoa että kirjoitit aiheesta! Tämä on otettava enemmän julkiseen keskusteluun, sillä Suomessa postitoiminta on ollut monopolimaisessa hallinnassa. Kuluttajalla ei ole ollut vaihtoehtoja kuin kiltisti maksaa ryöstöhintaisista palveluista, ja tämä palvelu on ollut omallakin kohdalla paikoitellen ala-arvoista. Asiakasta kohdellaan jo tiskin takana kuin syöpäläistä ja paketit saavat kovaa kohtelua. Kos jotain sattuu, niin mitään ei korvata.
EnLuotaPostiin: Tämä on valitettavasti totta. Hymähdin eilen ystävälleni, että voiko paradoksaalisempaa tilanne ollakaan – haluan välttää Postin palveluita, mutta joudun lähettämään tänään valituksen paperikirjeenä liitteineen Kuluttajariitalautakuntaan… Postin kirjelähetyksenä. 😀 Suomessa ei nimittäin ole mitään toista instassia joka tarjoaisi kirjelähetyksiä kuluttajille. Matkahuolloltakin kysyin niin heille kirjeiden postitoiminta ei ole kannattavaa ja sen vuoksi he lähettävät kirjeetkin ns. bussipakettina, jolloin hinta on parikymppiä.
En ole aikoihin lähettänyt paketteja. Joskus kirjeenä jotain, mutta niitäkin vähemmän. Lähetin virastoon kirjeenä osoitteenmuutoksen, kun se ei missään muussa muodossa heille kelvannut. Jopas ollakkaan kirje katosi. No ei kun uutta peliin. Kerran tilaamani paketin lähetyskoodi oli tyhjää täynnä. Mutta onneksi hyvittivät rahat tililleni! Usemmalla näytti rahaa kadonneen, sitä en kyllä postin mukana lähettäisi! Jotenkin niin epäluotettava!
Hanna: Itse suosin sähköposteja ja nettilomakkeita viimeiseen asti, paperikirjeen kanssa on aina olemassa riski ettei se päädy perille. Jotta en vaikuta totaalityrannilta, ymmärrän että Posti kuljettaa kirjeitä ja paketteja tuhansia päivittäin ympäri Suomen, se on suuri määrä ja häviävien osuus on prosentteina pieni. Tuo ei kuitenkaan lohduta silloin kun kyseessä on oma kirje tai oma paketti joka on kadonnut tai rikkoontunut. 🙁
Laitapa juttuvinkkiä ihan huviksesi jonnekin lehdelle tai Ylelle/maikkarille tästä. Ihan selvästihän toi on oikein pakattu, mutta murjottu vaan kuljetuksessa. Posti on nyt ollut tapetilla aika paljon uudistustensa myötä, ja voi hyvinkin olla että lehti tarttuu aiheeseesi. Luultavasti Posti korjaa vahingon pienen mediamylläkän jälkeen 😛 😉
HannaLe: Jokin lehti saattaisi tarttua aiheeseen ja se ehkä avittasi tulevia parannuksia pakettipuolella. Toivoisin kuluttujana, ettei aina tarvitisisi heristellä sormea ja uhata julkisuudella, haluaisin että asiat hoidettaisi kuntoon ihan jo ammattimoraalin vuoksi. Olisin tyytynyt 40€:n hyvitykseen, joten postilla olisi ollut reilusti tinkimisen varaa tuosta vahingonkorvauspyynnöstäni. Se mikä sai minut suuttumaan, on täysin kieltävä päätös, etteivät korvaa edes postituskulua 10,50€ ja valitsivat päätökseensä tällä kertaa syyksi väärin pakatun pakkauksen. Olen saanut käsityksen että nuo reklamoinnit käsitellään ns. liukuhihnahommana, ruksi ruutuun ja enter. 🙁
Ei siinä auta mitkään voimapaperit tai kuplamuovit jos tosiaan paketissa on renkaan jälki! Huhhuh.<br />
Minua kiukuttaa tuossa se että paketteja käsitellään kuin heiteltäisiin kiviä. Kyse on kuitenkin jonkun toisen tavarasta ja maksat siitä kuljetuksesta. Varmasti nuo postien henkilökuntavähennykset vaikuttavat sekä se että kaupan tädit joutuvat käsittelemään muun rahastuksen ohella vielä postin juttujakin.Kaipaan vanhaa kunnon postia. <br />
Minullekin on kerran väitetty että olen hakenut jo paketin vaikka tekstiviesti tuli minulle ehkä 2h aiemmin. Kun kielsin asian niin ehdotettiin jos olisin antanut haun kuitenkin jonkun muun tehtäväksi. Siinä kohtaa minulla kilahti kun kyse oli kuitenkin paketista joka oli miehelle yllätys ja kukaan muu ei tilauksesta edes tiennyt.<br />
Iäkkäät vanhempani saivat myös viestin että heidän pakettinsa saa hakea automaatista ja mukana koodi jolla luukun saisi auki. Hmmm. He eivät olleet tilanneet mitään….<br />
He menivät postiin selvittämään asiaa.<br />
Jos tekisin omat työni noin hutiloiden,en olisi ilman raastupaa selvinnyt. Tuo välinpitämättömyys, asiakkaan syyllistäminen ja hutilointi on aivan uskomatonta.<br />
joskus asiakas oli aina oikeasa..
MinnaL: Paketteja kohdellaan kyllä kovakouraisesti, itsekin sivusta katsojana todistanut muutamaa rullakon rempomista, josta paketit tipahtelevat alas, surullista jälkeä. 🙁 jos itse omassa työssäni toimisin yhtä välinpitämättömästi, olisin saanut potkut jo moneen kertaan korvausvaatimusten saattelemana. <br />
<br />
kaikki vahingot eivät tietenkään ole tahallisia, osa on varmasti ja aidosti sitä kuuluisaa huonoa tuuria. Toivoisin kuitenkin että vahinkoja sattuisi vähemmän, ja että perusolettamus olisi se ehjä paketti, eikä likainen tai risa. 🙁
Minulla ei ole ikinä kadonnut mitään, vaikka aika paljon olen lähettänyt/vastaanottanut eikä myöskään ole hajonnut mitään! *koputtaa puuta*. 😉 Tosin pakkaan todella hyvin enkä lähetä lasia tms. Matkahuolto on myös toiminut hyvin ja on usein edullisempi, joten käytän mieluummin sitä.<br />
<br />
Rahan lähettämisessä jokaisen pitäisi käyttää järkeä. Epärehellisiä mahtuu myös Postin kokoiseen yritykseen, jossa esim. lajittelijan palkka ei ole suuri, joten jos setelit näkyy kuoren läpi niin riski on olemassa… Itse olen opiskeluaikoina lajitellut postia postikeskuksessa ja siellä näki kolikon kääntöpuolen eli aina posti ei huku ja hajoa Postinkaan takia vaan lähettäjän päässä on ongelmia. 😉
mona: Koputan puuta puolestasi, jotta hyvä "onnesi" säilyy. :)<br />
<br />
Lähettäjissäkin on varmasti vikoja, mutta Postin oletus että vika on AINA asiakkaassa on mielestäni hyvin ylimielinen. Pauliinan ehdotus vastuunjaosta Postin ja asiakkaan välillä tukisi tätäkin toimintaa – Postin virkailija punnitessaan tarkastaa että paketti on asianmukaisesti pakattu ja teipattu, voi heilutellakin sitä hieman, todetakseen että sisältö on paikoillaan. Tämä tietysti hidastaa hieman jonon kulkemista Postissa, mutta vähentäisi reklamaatioita tuntuvasti ja uskon että hyöty olisi suurempi kuin haitta. Postin työntekijä ikäänkuin hyväksyisi paketin ulkoisesti päteväksi, eli jakaisi vastuuta asiakkaan kanssa.
Rose: Itse hyvin harvoin lähetän kirjelähetyksiä, mutta jos lähetän niin pakkaan aina tavaran tai vaatteen muoviseen pussiin ja vasta sen päälle paperikuoren. Näin sisältö pysyy puhtaana vaikka paketti tipahtaisi ojaan. Lajittelukoneen silpomiselta tämä ei tietenkään pelasta, sain itse kymmenisen vuotta sitten yhden maxikirjeen joka oli jäänyt jumiin lajittelukoneeseen (tai muuhun laitteeseen) joka oli repinyt kuoren ja sisällön rikki. Tämä on onneksi ollut vain yksittäinen vahinko, muut kirjeet ovat tulleet suht kunnossa aina perille. 🙂
Näin minäkin teen nykyisin, mutta silti ihmettelen miten postit voivat päätyä perille kuralammikon kautta? Ja miten voi olla mahdollista, ettei silloinkaan postilla ole mitään korvausvelvollisuutta.
Rose: Totta, postin pitäisi saapua perille ilman ongelmia sellaisenaan kuin lähettäjä on sen käsistään päästänyt.
Jotkut työntekijät tekee noin (jopa ne ärrä neidit). 🙂 Sitten itse saan vakuutella ettei se helinä mitään haittaa jos matkaan lähtee vaikka kenkäpari. Kuvittele että heittäisit pakatun paketin 4krs:n ikkunasta alas ja mitä sille mahdollisesti kävisi. Siinä on vastauksesi mitä sille voi käydä Postissa. 😉
Kaisa: Kaukana ovat ne hyvät ajat kun posteljoonit olivat tuttuja ja heille tarjoiltiin kaffetta. Siihen aikaan paketitkin olivat varmasti ehjiä. Koneistaminen on kyllä pakettien kannalta huono juttu, vaikka tiedänkin sen olevan nykypäivänä pakollista ihan jo kustannustehokkuuden vuoksi. Eihän tässä taida uskaltaa enää mitään lähetellä minnekään päin… 🙁
Itselläni on verkkokauppa ja silloin kun valitsin pakettien lähetyspalvelun toimittajaa sain monta palautetta postin huonosta pakettien kohtelusta ja reklamaatioihin vastaamisesta. Valitsin Matkahuollon ja yhtään pakettia ei ole ollut rikki reilun vuoden aikana ☺
Laura: Toivotaan että sinulla säilyy jatkossakin paketit ehjänä asiakkaalle asti! ♥ ♥
Ompa harmi:( suosittelen kyllä, että viet asiaa etee päin. Jokin vastuu heilläkin on oltava!
Henni: Asia on viety eteenpäin Kuluttajariitalautakunnalle. Katsotaan miten asia heidän hoidossaan etenee…
Itellä kävi pari päivää niin kun olin tilannut eräästä verkkokaupasta paketin, niin Postista noutaessani sitä, myyjä ensin pitkään etsi kyseistä pakettia, ilmeisesti oli laitettu väärään hyllyyn, jonka jälkeen pitkään tuhisi ja pähkäili ja yritti lukea viivakoodia koko ajan uudelleen ja uudelleen. Yritin ottaa selvää mikä siinä oli vialla, etten saanut pakettiani yli viidentoista minuutin odottamisen jälkeen. Ainut mitä sain selville, niin joku postin työntekijöistä oli laittanu ne viivakooditarrat jotenkin huonosti tai väärin, ettei tietokone tunnistanut niitä ollenkaan. Päätti sitten kumminkin luovuttaa paketin mulle, vaikkei saanut sitä koneelle kirjattuakaan. Takana oleva jono oli kiitollinen että lähdin pois hankalan pakettini kanssa :-D<br />
<br />
Muuten ei ole Postin kanssa mitään suurempia ongelmia ollut, mitä nyt vähän murjottuja paketteja tullut ja äitini lähettämä ulkomaankortti ei ole ikinä saapunut perille (reissusta nyt vuosi). Suosin kyllä Matkahuoltoa jos itse lähetän jotain ja peukut pystyssä aina jos Postin kautta jotain itelle tulee.
Susanna: Tuo odottelu ruuhkaisessa postissa on ikävää, takana jonottavien silmät polttavat niskassa mukavasti kun kaikilla on yhtä kiire saada hoidettua asiansa. 🙁
Minä yritän välttää nykyään Postin palveluita viimeiseen asti. Huutiskaupoissa lähetän tuotteet huutopakettina. Huutopaketti saa painaa 10kg ja maksu vain 5,90 euroa. jokin aika sitten lähetin kuplakuoriin pakatun täysin ehjän dvd:n kirjekuoressa. Vastaanottaja sai dvd:n jonka kotelo oli halki ja levy naarmuilla.
Liinu: Huutopakettia itsekin ajattelin alkaa hyödyntämään jos Huutonetissa vielä kauppaa teen puolin tai toisin. 🙂 Ikävä juttu tuo dvd-levyn rikkoutuminen. 🙁
Oletko koskaan käynyt Postin lajittelukeskuksessa katsomassa? Kuvitteletko, että siellä työntekijät nostelevat hellin käsin paketteja valkein hansikkain? Tosiasiassa pakettien määrä on NIIN valtava, ja ne menee järkyttävää vauhtia lajittelussa, että ihan heikottaa. Varmasti jokunen lähetys joskus saattaa kärsiä. Katsoin netistä, paketteja postitetaan 32,6 miljoonaa kappaletta vuodessa.<br />
Ymmärrän, että paketin vaurioituminen harmittaa, mutta jos aikoo saada pakettinsa ajoissa, niin vahinkoja sattuu.<br />
Toi käräjäoikeuteen haastaminen on sama kuin ampuisit hyttystä haulikolla. Lapsellista pelleilyä vaatia kallista oikeuslaitosta setvimään jotain hajonnutta hyllyä, haloo! Jäitä hattuun nyt. Eiköhän tämä julkisuus ole ihan riittävä hyvitys harmistuksellesi?<br />
Sinuna nielisin tappion ja jatkossa pakkaisin tuotteet paremmin. Ja oikeasti, sen rahanhan menetit jo ostaessasi hyllyn itsellesi.<br />
<br />
ps. en ole postissa töissä 🙂
valivali: En ole käynyt, mutta menisin todella mielelläni vierailemaan ja omin silmin todistamaan mitä siellä oikein tapahtuu. Paketteja varmasti kulkee hihnalla tuhansittain, ymmärrän täysin että vahinkojakin mahtuu tuhansien pakettien joukkoon. Olen myös tietoinen siitä että paketteja kohdellaan kovakouraisesti ja jos linjastolta tipahtaa paketti, ei sitä todellakaan kukaan nätisti sieltä lattialta ylös nosta. <br />
<br />
posti on itse todennut ettei pakettipalvelu ole heille kovinkaan kannattava bisnes, pakettipalvelu ei siis tuota tarpeeksi ollakseen voittoisa yksittäin liiketoiminnan osa. Omalla käytöksellään Posti huolehtii siitä että paketit siirtyvät pikkuhiljaa muiden yritysten kuljetettaviksi ja omasta mielestäni se on pelkästään etu, että Postin monopoliasema kaatuu. <br />
<br />
Antaisitko todella itse asian olla jos sinun tavarasi rikkoontuisi maksamasi palvelun käsittelyssä? Annatko olla myös silloin kun menet kampaajalle ja saat sähkönsiniset hiukset kullanvaaleiden sijaan? Entäs jos ostat paidan vaatekaupasta ja huomaat että paidassa on reikä? Tai että paita hajoaa ensimmäisen käyttöpäivän aikana normaalissa käytössäsi? Entäs jos ostat epähuomiossa kaupasta vanhentunutta ruokaa? Omalla vastuullasihan nuo kaikki ovat, mitäs olet niin "tyhmä" asiakas että luotat siihen että maksamasi palvelu tai tavara vastaa sitä mitä sinulle luvataan. <br />
<br />
Asenteesi on todella ikävä, se että tulet haukkumaan minua lapselliseksi kertoo sinusta itsestäsi riittävästi. <br />
<br />
Asia on osaltani viety jo eteenpäin, ensimmäinen etappi on Kuluttajariitalautakunnan käsittely ja tarvittaessa vies heidän asian eteenpäin Helsingin Käräjäoikeuteen kuluttajariitalautakunnan suosituksen ja raportin saattelemana. Toivottavasti sanomani menee virallista väylää pitkin perille ja pakettien sekä kirjeiden kuljetuspalveluun saadaan sellaiset muutokset, jotka turvaavat kuluttajien oikeuksia ja jos sitten paketitkin alkasivat saapumaan ehjinä perille asti.
Pakko hieman korjata väittämääsi "paketit eivät ole postille kannattavia". Itse asiassa pakettipalvelut yrityksille (verkkokaupatym.) ovat postin yksi kannattavimmista alueista. Lisäksi tällä alalla on oikeasti kilpailua toimittajissa Suomessakin (esim. Matkahuolto, ups, dhl…).<br />
<br />
Se mikä postille ei ole kannattavaa on yksityishenkilöiden liiketoiminta. Jostain kuulin, että se yksityisten henkilöiden tuoma liikevaihto on n.1% kokonaisuudesta. Ei tällainen kiinnosta juuri ketään. Harmi! <br />
<br />
Yksilön paras tapa vaikuttaa on näiden faktojen perusteella valita verkkokauppatoimituksille aina jonkun muun vaihtoehdon kuin posti. Tämäkään ei välttämättä toimi kovin hyvin, sillä aina valintamahdollisuutta ei ole tai esim. ulkomailta tilatessa yleensä kotimaan osuuden toimittajaan ei voi vaikuttaa. Toisaalta myös aika monen henkilön tulisi boikotoida postia, että todellisuudessa tälläkään olisi vaikutusta.<br />
<br />
Tsemppiä valitusprosessiin!
Paketit on…: Ajatusvirhe, tarkoitin kommentissasi kuluttajien pakettipalvelua, jonka kannattamattomuudesta luin artikkelin, ilmaisin asiani epäselvästi. Kiitos että tulit korjaamaan ja täsmentämään tuon asian. ♥<br />
<br />
Postin tulisi huomioida että ne ovat niitä samoja kuluttujia jotka sekä lähettävät omia pakettejaan että tilaavat verkkokaupoista, minäkin olen yksi heistä. Valitettavasti olen itse vastaanottajana joutunut monesti reklamoimaan verkkokaupoille kuljetuksessa vaurioituneista tuotteista, tämä on yksi syy miksi en esimerkiksi enää tilaa mitään Sokoksen verkkokaupasta, koska pakettien sisältönä olleet lasituotteet ovat jokaisella kerralla olleet rikki. Reklamaation tekeminen verkkokaupalle ja uuden ehjä tuotteen odottaminen tilalle on täällä ruohonjuuritasolla (loppukäyttäjän) välillä raskasta, se tuottaa aina oman lisätyönsä ja vie ilon fiiliksen uudesta ihanasta tuotteesta. :(<br />
<br />
Oman kokemukseni mukaan pakettien käsittelyssä ei ole juurikaan eroa maksavan yrityksen ja maksavan kuluttaja-asiakkaan välillä, molempia hajoaa ja rikkoontuu. :(<br />
<br />
Yksinäinen ihminen ei voi Postin kokoiselle mahtivoimalle mitään, heillä on Suomessa sellainen asema etten voi heitä boikotoida muutoin kuin pakettipalvelujen kautta. Tuokaan ei aina välttämättä onnistu, sillä kuten sanoit, moni tarjoaa kuljetuksen ainoastaan Postin välityksellä. Teen kuitenkin oman osani urakasta ja vien asian niin pitkälle kuin on tarpeen, itseni ja J:n vuoksi, jolle luonnollisesti haluan palauttaa rahat takaisin rikkoontuneista tavaroista.
Onpa kerrassaan kurjaa! 🙁 Olen itse ollut Itellalla pakettilajittelijana ja tiedän mitä paketit joutuvat kokemaan lajitteluprosessin aikana. Lajittelu saattaa tapahtua heittelemällä, mihinkään kauniisti asetteluun ei todellakaan ole mahdollisuuksia. Ison lavan tai rullakon alimmaiseksi saattaa jäädä vaatimattomasti pakattu paketti ja sen päälle saatetaan heittää kymmeniä paketteja (kilomäärän voi kuvitella). Vähän kävi välillä sääliksi niitä askarteluteipillä koottuja heiveröiseen kartonkiin pakattuja lähetyksiä mitkä olivat aivan tohjona muiden pakettien alla. :P<br />
<br />
Muutoin en ota kantaa juuri sun paketin kohtaloon ja Postin tylyyn vastaukseen, mutta kuvasta päätellen pahvi on ohutta eikä välttämättä tarvitse edes mitään trukkikolaria, että se vaurioituu. 🙁 <br />
<br />
Nykyisessä työssäni otan mm. vastaan jatkuvasti suht arvokkaita (puhutaan kymmenistä tuhansista euroista) pakettilähetyksiä ulkomailta. Nämä vastaanottamani lähetykset on pakattu yleensä kahteen päällekkäiseen pahvilaatikkoon, jotka ovat kumpikin vähintään 3x paksumpia kuin tuo Pentikin laatikko. Näitä laatikoita olen joskus ottanut itselleni ja niissä olen uskaltanut lähettää nettikirppiksillä myymiäni tavaroita eteenpäin. Vaikka käytän näitä "superpahvilaatikoita" ja tuote olisi ns. hajoamaton, varaan silti niin ison laatikon, että saan joka puolelle väh. 5cm tiiviisti kuplamuovia. Jotkut firmat postittavat meille tuotteitaan tuollaisissa Pentik-laatikon paksuisissa laatikoissa ja ne ovat kyllä aika usein ottaneet osumaa.<br />
<br />
Tuo Itellan työkokemus sai tosiaan pakkaamaan kaiken miltei naurettavan överisti, mutta toistaiseksi on lähetykset pysyneet ehjinä! Parempaa pakettionnea sinullekin ja toivottavasti saat korvauksen.
Pakettinainen: Tuossa tuo asiakkaan vastuu on ihan ymmärrettävä, paketti tulee pakata niin että se voi sijaita rullakossa alimmaisena kymmenien kilojen alla. Omassa tapauksessani pakettini päälle olisi voinut pinota vaikka autonrengassarjan, paketti olisi kestänyt niiden painon. Sisältö ei myöskään olisi vauriutunut jos paketti olisi repeytynyt ulkopuolelta esimerkiksi sadesäästä johtuneen kosteuden vuoksi. Sitä kuitenkin ihmettelen miten Wall Box on saatu rikki, se kun ei ihan oikeasti ole heppoista tekoa eikä hajoa edes postaisemalla (paitsi ehkä jos on teräskärkiset maiharit ja harrastaa futista). Paketti on kuin auton alle törmäyksessä jäänyt, todella kummallisesti hajonnut. Ja miten voi Op-tarjottimessa olla syvä naarmu kun se oli suojattuna. Ihan kuin joku olisi tarkoituksella runnonut pakettia ja viiltänyt jollakin paketin auki. 🙁
Pakettinainen: Hups, postaisemalla piti olla potkaisemalla. 🙂
Niinpä. Tuolla olikin että vahinkoja sattuu. Juu-u,mutta vahingon sattuessa postin pitäisi olla edes jotenkin korvausvelvollinen. Ei nuo postissa myytävät laatikotkaan mitään superpahvia ole…
Minna L: postin myymät pakkauslaatikot ovat itseasiassa ohuempaa pahvia kuin Pentikin loota. 🙂 Olen samaa mieltä siitä että jonkinlainen vastuu olisi otettava, olisivat edes palauttaneet epäonistuneen palvelunsa kustannukset (10,50€) minulle. 🙁
Minusta ei voi vedota kamalaan vauhtiin ja kiireeseen Postikeskuksessa. Homma mitoitetaan niin, että kaikki paketteja ja kirjeitä kohdellaan kuin arvotavaraa. Saakeli, toiset maksaa vielä lisäpalveluista kalliiden postituskulujen päälle, että saa kamansa perille ehjänä.<br />
<br />
Työt, olipa ne mitä tahansa, tehdään kunnolla. Ja toisten omaisuutta kunnioitetaan. Nämä lähtökohdat kun pistettäisiin Postissakin kuntoon, niin asiakkaita olisi enemmän.
Tosi harmillista ja varmasti melko poikkeuksellista, että tuotteet rikkoutuivat. Ja valitettavasti melkein kaikkiin kuljetuksiin pätee sama sääntö, tavaran kuljettajan vastuu on ihan minimaalinen. Olen työskennellyt logistiikka-alalla pitkään ja sen valossa oppinut tosi kriittiseksi lähetysten suhteen, olipa kyse sitten Postista tai kansainvälisistä isoista kuljetuksista. Toki yritykset usein vakuuttavat arvokkaat lähetykset, joten perus kuluttuja-asiakas on aikamoisessa alakynnessä.<br />
<br />
Silti asiakaspalvelu on minusta tärkeää ja olisi hyvä selvittää, miten on mahdollista, että paketti koki niin kovia. Luulen, että toisenlaisella asiakaspalveluasenteella tilanne olisi pelastettu, vaikka posti ei olisi pystynyt korvaamaan sinulle aiheutunutta menetystä.
Minna: En osaa arvoida kuinka paljon paketteja hajoaa tai vaurioituu yleisellä tasolla, mutta omassa tapauksessani noin 30% kaikista saamistani paketeista ovat olleet risoja. Näistä noin puolessa on jokin tuote sisällä rikkoontunut. Suosin verkkokauppoja ja asioin niissä paljon, olen käyttänyt Postin pakettipalevluja lähes viikottain, joskus useamman kerran viikossa. En ole tehnyt joka kerta reklamaatiota, jos tavara paketin sisällä on vain vähän kolhiintunut. Näin jälkiviisaana olisi pitänyt tehdä. 🙁 Aina ei vaan jaksa ylimääräistä säätämistä ja siitä aiheutuvaa odottelua, jos vika on pieni ja tse korjattavissa. :(<br />
<br />
Asenteella ja asiakaspalvelun laadulla on todellakin väliä. Olisivat edes pahoitelleet minulle paketin rikkoutumisesta ja hajonneista tavaroista, sekin olisi jo muuttanut asian kulun. Heille tuo reklamaatioiden vastaanottaminen on ilmeisestikin (tiedän varmaksi että on) niin arkipäivää, etteivät enää pahoitteluja jaksa esittää: 🙁
Kylläpä kuulostaa tutulta tällainen postin toiminta. Omalle kohdalle on myös sattunut rikki menneitä ja kadonneita lähetyksiä ja lisäksi ne, jotka ovat perille saapuneet, ovat poikkeuksetta runneltuja ja rikkinäisiä. Korvauksia en ole myöskään saanut koskaan heiltä. Toivottavasti jaksat Miia taistella ja pitää ääntä asiasta, sillä et ole taatusti ainut, joka ärsyttää tällainen ala-arvoinen toiminta!!
Tiina: Paketteja vaurioituu vuodessa niin suuri määrä, että olisi kaikille kannattavampaa kehittää tuota lajittelukeskuksen liukuhihnastoa. Jos ja kun paketit todella kulkevat vauhdilla ja tipahtelevat korkealta hihnalta toiselle, olisi hyvä ohjeistaa kuluttaja-asiakkaita siitä että normaali pahvipakkaus muovikelmuineen on riittämätön pakkausmateriaali. :(<br />
<br />
Asia on tällä hetkellä Kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä ja toivottavasti tätä virallista kautta saan asian päätökseen kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla. 🙂
Hei.<br />
Ihan pakko kommentoida. <br />
<br />
Miia, olen kanssasi samaa mieltä, että Postin paketit saapuvat määränpääänsä usein rähjääntyneinä.Ihan harmittaa maksaa, mielestäni aika kalliit, postimaksut, jos ei sillä saa tavaroita ehjinä perille.<br />
<br />
Olen kerran saanut korvausta Postilta. Silloin kummitytölleni lähetetyn rippilahjan pakkaus palautui minulle seuraavana päivänä rikki menneenä, mutta sisältöä ei koskaan löytynyt.<br />
<br />
Sain korvauksen täysimittaisena kaikesta: lahjasta, kortista, paketointitarvikkeista ja postimaksusta.<br />
<br />
Olin todella iloisesti yllättynyt, koska olin lukenut usein siitä, ettei Posti korvaa mitään.<br />
<br />
t. Satu
Satu: Sinulla on käynyt hyvä tuuri, tai sitten asiaasi käsitellyt virkailija oli poikkeuksellisen ymmärtäväisellä tuulella. 🙂 Noin sen mielestäni olisi pitänytkin mennä. ♥ ♥
Olin vuosia sitten töissä pakettien lajittelijana. Laitan tähän ekaksi linkin kuvaan postikeskuksen sisältä: <a rel="external nofollow" href="http://kuvat.kaleva.fi/default/511cf1b6-2997-11e1-93bf-12314303c108/xlarge-20090908-090908postikeskus_8postikeskus7.jpg" target="_blank">http://kuvat.kaleva.fi/default/511cf1b6-2997-11e1-93bf-12314303c108/xlarge-20090908-090908postikeskus_8postikeskus7.jpg</a> <br />
<br />
Eli saapuva tavara kaadetaan trukin ja koneen avulla rullakosta tai isosta häkistä hihnalle meneviksi. Sitten ne kiertävät tuolla ylhäällä, putoavat isoa "liukumäkeä" pitkin alas ja lajitellaan häkkeihin. Enimmäispaino 35 kg. Hyvin iso, mutta kevyehkö paketti voi joskus pudota maahan tuosta rännistä, vaikka siinä onkin laita. Tai jos paketti on tullut tuolta rännistä ja odottaa häkkiin laittoa, niin se perään voi tulla esim. 35 kg paketti kylpyhuonelaattoja tms. <br />
<br />
Tuo sun pakettisi varmaan kestäisi sen, jos siihen päälle käsin laitetaan joku 35 kg paketti, mutta tuollaista koneellista lajittelua, jossa toinen paketti voi törmätä vauhdilla toiseen, se ei ehkä kestä?<br />
<br />
Erilliskäsiteltävät lajitellaan käsin, mutta niidenkin kanssa on mahdollista, että samassa rullakossa on sekä jotain lasiastia- että telkkaripaketteja päällekkäin. Siksi nekin pitää pakata todella hyvin.<br />
<br />
Olen kuitenkin sitä mieltä, että tilanne on sinun (ja kaikkien kuluttajien) kannalta vähän epäreilu, koska normaalisti asiakas ei tiedä miten pakettien lajittelu toimii, mitä tarkoittaa "koneellinen lajittelu" jne. Joten sympatiat sun puolella. Jos siltä tuntuu, niin vie asia eteenpäin. <br />
<br />
Itse käytän pakkaamisen todella paljon kuplamuovia, pahvia, jopa styroksia, kun jotain lähetän. Joskus paketti voi lopulta olla kooltaan tuplaten sen verran kuin sisällä oleva esine 😀 Tosin enpä olisi tajunnut miten paketit kannattaa pakata, jos ei työnpuolesta olisi tätä tietoa.
Ann: Kiitos tuosta havainnollistavasta kuvasta. ♥<br />
<br />
Kuvan perusteella liukuhihnasto vaikuttaa hyvältä ratkaisulta, mikäli tosiaan paketteja joku nostelee rullakoihin ja kärryihin pois tuosta liukumäen alaosasta. Oma pakettini olisi säilynyt ehjänä jopa tippuessaan alas tuosta hihnan päädystä, pudotus ei ole niin korkea että teräshylly olisi hajonnut vaikka olisi tullut kulma edellä alas. Eri asia on sitten se jos perään on tipahtanut 35kg kylpyhuonelaattoja, tosin siinäkin tapauksessa teräslootan olisi kuvitellut säilyneen ehjänä, koska paino olisi jakaantunut alle jäävän laatikon keskikohdille, jossa teräshylly ei siis sijainnut. <br />
<br />
Ihmettelen eniten niitä renkaan jälkiä muistuttavia kuvioita paketin kyljessä, tavallinen rullakko ei niitä ole voinut aiheuttaa… <br />
<br />
Minäkin pakkaan tuotteet perusteellisesti, helposti särkyvät yleensä moninkertaiseen kuplamuoviin ja pakkauspaperista (se ruskea karkeampi paperi) rutattuihin paperipalloihin. Säästän usein verkkokauppojen pakkausmateriaalit talteen juuri sen vuoksi, että voin hyödyntää niitä omissa postilähetyksissäni ja pakkaukset ovatkin sen vuoksi yleensä "oikeaoppisesti" paketoituja. Tuosta huolimatta paketteja on saapunut repaleisina vastaanottajilleen ja vahinkojakin on matkanvarrella tapahtunut, joten aikamoista tuuripeliä tuntuu olevan… 🙁
Ikäviä kokemuksia minulla on myöskin postista. Myin kerran FB:n kautta ison askartelupaketin. Arvo oli noin 70e plus toimituskulut Laitin paketin matkaan postistamme ja viikon päästä ostaja laitti kiukkuisen viestin että lähettämälläni numerolla ei ole pakettia näkynyt, että olenko edes sitä laittanut tulemaan että vaatii palauttamaan rahat.Ihmettelin suuresti kun minulla oli koodi. Paketti oli lähtenyt sinä päivänä kun hän minulle reklamoi. VASTA VIIKON PÄÄSTÄ!!! Noh, hän jäi odottelemaan ja piti minua varmaan huijarina että koitin vain ottaa häneltä rahat 🙁 <br />
<br />
Eipä sitten sujunut edelleenkään. En ymmärrä miksi, mutta paketin piti mennä seinäjoen lähettyville, ja löytyikin muutaman päivän lähettämisen jälkeen kuitenkin LAPPEENRANNASTA eli täysin eri suunnasta minne piti mennä? Soittelin maksulliseen palvelunumeroon useamman kerran ja kysyttiin josko vastaanottaja voisi noutaa paketin sieltä paikkakunnalta missä se oli? HALOO, monta sataa kilometriä paketin ja vastaanottajan välissä. Olin niin vihainen Postin toiminnasta. Miten voi Posti sössiä asian noin paljon? Ja osoite oli oikein ja siististi kirjoitettu, koska vastaanottaja lähetti vielä kuvan siitä että paketti oli kuukauden lähettämisen jälkeen perillä vihdoin.<br />
Tuli se kalliiksi, lukuisia soittoja Postin palveluun. Korvauksia koitin hakea puhelumaksuista koska niistä tuli kolmisen kymppiä kun piti itse selvitellä useaan otteeseen ja roikkua linjoilla :/ Mitään en saanut…vain tokaisun "Onneksi sentään löytyi".<br />
Näimpä!<br />
<br />
Eipä tullut koskaan Apulannan keikkaliputkaan postissa. Olen huomannut että jos on vähänkin onnittelutekstiin liittyvää kuoren päällä, ei tule perille. Jouluaikana häviää juuri ne mitkä luultavimmin on rahalähetyksiä…<br />
<br />
Eikä tässä kaikki, osallistun paljon arvontoihin ja voitankin joskus jotain. Tiedän ainakin 5 palkintoa jotka ovat jääneet postiin…
Pettynyt postiin: Voi ei, tuosta olisin minäkin kyllä vaatinut puhelukustannuksia takaisin. 🙁 Miten kukaan edes kehtaa sanoa asiakkaalle että kipitäs hakemaan pakettisi parin sadan kilometrin päästä?!? Ikäänkuin asiakkaan pitäisi olla kiitollinen siitä, että paketti ylipäätään on jossakin noudettavissa. 🙁 Kyllä se vaan on Postin tehtävä korjata virheensä ja toimittaa paketti oikeaan paikkaan omalla kustannuksellaan, mikäli ovat töpeksineet ja kuljettaneet sen väärään toimipisteeseen. Toivottavasti edes pahoittelivat sinulle sattunutta, tuo pahoittelu kun tuntuu heiltä usein jäävän puuttumaan ja ainut inhimillinen reaktio on "voivoi, näitä kuule sattuu". 🙁
Mulla ei ole mitään omakohtaisia huonoja kokemuksia postista, mutta silti luottamus sitä kohtaan on tosi matalalla. Olen joskus kuullut sellaisen vinkin, että jos joskus pitäisi hävittää ruumis, niin laita se vain postipakettiin ja homma hoituu. Karkeaa huumoria, mutta ihan osuvaa mielestäni.
mininja: Karkeaa mustaa huumoria, mutta aika osuva on kyllä. 😀