Luin erinomaisen mielipidekirjoituksen blogimainonnasta Auroran sekä Inanaan blogeista! Tämä kirvoittikin mieleni ja päätin näin masentavan maanantain kunniaksi ruotia sitten tämänkin aiheen täällä blogin puolella.
Blogimainonta tulee merkitä selvästi
Blogimainonnasta on puhuttu viime aikoina paljon ja siitä ollaan montaa mieltä. Osa hyväksyy lähes kaiken mainonnan, jopa ne ”super ihqua” -suositukset, joista paistaa pahasti läpi teennäisyys. Osa taas jättää mainonnan oman onnensa nojaan siihen mitään kantaa ottamatta, ja loput hermostuvat pienestäkin suosituksesta tai vinkistä ja pitävät sitä moraalittomana tekona.
Itse hyväksyn blogimainonnan melkolailla täysin ja vertaankin sitä lehdissä esiintyviin mainoksiin. Erotuksena kuitenkin sanottakoon se, että lehdissä esiintyvä mainonta on pääpiirteittäin selväsanaisesti kaupallista. Lukijana tiedän tämän ja suhtaudun asiaan myös sen mukaisesti. En siis usko vilpittömästi kaikkea lehdistä lukemaani, en edes viattomalta kuulostaviin tuotetestailuihin ja kirjoittajan omakohtaisiin suosituksiin verhoiltuja juttuja.
Blogeissa tämä on suurimalti osin toistaiseksi epäselvää. Kuka tietää mikä on mainos ja mikä on ”mainos”. Suositteleeko ja esitteleekö bloggaaja tuotetta vilpittömästi korvauksen kera tai ilman, vai onko postaus tehty vain ja ainoastaan ns. ilmaisen tavaran tai rahallisen korvauksen tähden. Tätä on vaikea tietää, oikeastaan jopa mahdotonta. Tähän toivoisin jonkinlaista lainsäädännöllistä ohjeistusta syntyvän, sillä markkinointikenttä on tällä hetkellä kuin villi länsi.
Tämä osuus oli kirjoitettu yleisellä tasolla ja tarkoitus on ainoastaan herätellä ajatuksia ja johdattaa sinut henkilökohtaisten näkökulmieni pariin.
Laadukkaasti tuotettu kaupallinen sisältö
Sitten omaan mainostamiseeni. Yhteistyöpyyntöjä on sadellut tasaiseen vauhtiin useamman kuukauden ajan ja suurimmalle osalle olen vastannut kieltävästi. Monet yhteyttä ottaneista ovat edustaneet tuotteita, jotka eivät millään osa-alueella liity blogini aihepiiriin tai ole muulla tavoin mielestäni kiinnostavia. On siis luonnollista minulta olla ottamatta osaa tällaiseen yhteistöprojektiin.
Olen myös jättänyt väliin muutaman blogini aihepiiriin täydellisesti sopivan tuotteen mainostamisen, koska olen itse ollut tyytymätön kyseisen yrityksen tuotteisiin tai palveluihin. En suosittele mitään sellaista, jota en itse arvosta. Siihen vedän rajan ja sellaisen toiminnan katsoisin olevan moraalitonta.
Olen mainostanut nyt noin neljää eri yritystä blogissani. Jokaisessa yhteistyönä toteutetussa blogipostauksessa on selkeästi kerrottu postauksen olevan tehty kaupallisessa yhteistyössä. Kaikissa näistä tapauksissa mainontaan on myös kuulunut oleellisena osana arvonta, josta on hyötynyt myös onnekas arvonnan voittaja.
Olen itse pyytänyt arvontamahdollisuutta kolmessa tapauksessa ja se on ollut minulle yhteistyön edellytys. Tykkään osallistua blogiarvontoihin ja sen vuoksi tahdon tarjota tällaisia mahdollisuuksia myös omille lukijoilleni. Myös alennuksia ja alekoodeja olen järjestänyt lukijoilleni kovalla neuvottelulla, sillä suurin osa yrityksistä ihan aidosti haluaa vain pelkkää näkyvyyttä ja suosituksia ilman minkäänlaista vuorovaikutusta minun tai lukijoideni kesken.
Voisikin siis sanoa, että olen todella nähnyt vaivaa sen eteen, että pystyn tuottamaan teille laadukasta sisältöä ja että myös te lukijat hyötyisitte tekemistäni yhteistyöpostauksista. Minulle itselleni suurin palkinto on saada tuottaa sisältörikkaampia postauksia yhdessä yhteistyökumppanieni kanssa.
Ristiriitainen bannerimainonta
Rahalliset korvaukset ja tuotepalkkiot on minulle tällä hetkellä toisarvoinen asia. Olisi tosin tekopyhää väittää, että tahtoisin mielummin maksaa designtuotteesta 200 euroa, kuin että saisin sen palkkiona työstä.
Blogissani esiintyy paljon vinkki-postauksia, kuten esimerkiksi Askon mattopäivä-postaus hetki sitten. Näistä omista mainosmaisista postauksistani ei ole sovittu yhtikäs mitään, enkä saa niistä mitään korvauksia. Ainoa syy niille on vinkata teille muillekin sisustuksesta kiinnostuneille hyviä ostopaikkoja, aidosti laadukkaita tuotteita, sekä edullisia hintoja. Kaikki vinkkimäni tuotteet ovat sellaisia, joista minulla on omakohtaista kokemusta jo entuudestaan tai jotka voisin ostaa. Näiden vinkkien tarkoitus ei siis suinkaan ole se, että kaikkien teidän lukijoideni pitäisi hyökätä haukkana ostoksille, tarkoitukseni on ainoastaan olla hyötynä heille, joilla kyseinen tuote on jo muutenkin hankintalistallaan.
Bannerimainonta on sellainen asia, jota en mielelläni omaan blogiini huolisi. Ymmärrän kyllä heitä, jotka mainoksia lisäävät blogiinsa. Jokainen lantti on aina kotiin päin ja miksei sitä tahtoisi rakkaasta harrastuksestaan hyötyä. Oma tyylini on kuitenkin melko minimalistinen niin sisustuksen kuin blogini ulkonäönkin suhteen, eikä bannerimainonta siihen visuaalisesti kovinkaan hyvin sovi. Tahdon pitää blogini simppelinä, selkeänä ja siistinä, silläkin uhalla että menetän päätökseni myötä satoja ellei tuhansia euroja.
Plaah, eiköhän siinä ollut syvällisyyttä kerrassaan yhteen blogiin. Yhteenvetona sanottakoon, että mainonta on todellakin ok, mutta kokonaisuus on kaikista tärkeintä. Ahneella on niin sanotusti kakkainen loppu ja suurin osa blogien lukijoista on valveutuneita ja omaa normaalin maalaisjärjen…
Heissulivei!
Seuraa myös somessa
Mun oma mielipiteeni on sellainen, että onko sillä mitään merkitystä minkätyyyppistä mainonta on? Pitääkö siitä tosiaan mainita lukijalle erikseen onko kyse maksetusta mainoksesta vai ei? Esim tuo sinun Asko-postauksesi, ihan päivän selväähän se oli itselle ainakin, ettei siinä ole raha vaihtanut omistajaa. Vaikka olisit siitä rahaa saanutkin, olisin silti hakenut eilen 3 mattoa makkariin sieltä! Eli kiitos vinkistä, oli mennyt tuollainen kamppis täysin ohi meiltä vaikka Askon ilmoittelua seurataankin. Mutta vielä yksinkertaisuudessaan mainonnasta, onko sillä väliä minkätyyppistä se on? Lukijathan kuitenkin päättävät itse klikkaavatko jotain linkkiä, lukevatko tekstiä tai tulevatko ylipäätään uudestaan.Teen päivätyökseni mainontaa, reilu 10v tehnyt. En siis kiinnitä juurikaan huomiota mainoksiin, tai siis nykyäänhän on vaikea löytää paikkaa jossa ei olisi mainoksia. 😉
Petteri: Monille lukijoille sillä on merkitystä ja olen itsekin saanut mooonta kommenttia aiheesta. Ne eivät todellakaan ole olleet positiivia tai ymmärtäväisiä. 😉 Itse olen markkinoinnin parissa myös ja siksi mainonta onkin itselleni täysin normaalia ja päivän selvää. Lukijat ovat toivoneet, että postauksiin merkattaisi selkeästi mikä on maksettu mainos ja mikä taas mun oma ilmaismainos. Siksi siis postauksen loppuun on ilmestynyt huvittava "tämä ei ole maksettu mainos"-teksti. =D Ota se huumorilla, jookos kookos? 😉 Hyvä että vinkistä oli hyötyä, siellä oli nimittäin aika tuntuvat tarjoukset ja hyvä valikoima. Harmi etten itse nyt päässyt ostoksille kun hassasin rahani huutonettiin. *hih* =D
Onpas erikoista 😉 Itse aloin miettimään, että jos sisutusblogia kirjoittaa, pitäisi olla kyllä joka käänteessä mainitsemassa ettei ole mainos. Vilahteleehan tekstissä valmistajien ja tuotteiden nimiä hyvinkin usein. Jos kerron ostaneeni Anttilasta Iittalan KoKo-sarjan astioita, voisi tuota joku pitää mainoksena 🙂 Joko Anttilan tai Iittalan ;)Hyviä pohdintoja kuitenkin 🙂 En itse pidä mainoksista postauksien välissä, tarkoitan siis bannereita. Näitä näkee nykyään vähän turhan paljon. Mikäli bannereille on oma paikkansa, vaikka se perinteinen oma palsta reunassa niin olkoon siellä, ei minun tarvitse niitä lukea tai klikkailla. Kunhan ei ole ensimmäisenä ja viemässä tilaa niiltä sivuston valikoilta ym. 🙂
Petteri: Luulen, että se raja menee juurikin siinä, että nämä vinkkipostaukset mitä olen tehnyt on selkeästi mainoksia. Postauksessa ei siis esiinny omia kuviani joissa on mainittu ostopaikka. Minua on esim sähköpostitse lähestytty tästä mainosasiasta useaankin otteeseen ja muutama lukija onkin lopettanut lukemisen "jatkuvan mainostamisen" vuoksi. :)Minua ei bannerit häiritse muiden blogeja lukiessa, mutta oman blogini ulkoasu on tärkeä säilyttää kevyenä. En tahtoisi sinne kuuna päivänä Flash-mainosta kieppumaan, ihan siis ulkonäkö syistä. Muuten kyllä, sillä kyllähän lisärahalle käyttöä olisi. :)Yritän kuitenkin pitää kynsin hampain kiinni periaatteistani ja päätöksistä joita blogin aloittaessani tein. Koskaan en kuitenkaan sano koskaan… =D
Hyviä pointteja täälläkin. Itselläni tosiaan on mainosbannereita, mutta nykyään yritän pitää ne tuolla sivupalkissa mahdollisimman alhaalla. Lukuunottamatta tietysti isoa banneria blogisivuni alussa, mutta se välähtää silmien eteen vain kerran, ei esimerkiksi jokaisen postauksen edessä. Tietyin väliajoin kuitenkin tarkastelen mainontabannereitani tarkemmin ja pohdin, onko tietyt mainokset enää ajankohtaisia. Mainostaessaan täytyy pitää huolta myös mainonnan sisällöstä eikä länttäillä sivuilleen mitä tahansa bannereita.Tulipa jotenkin sekava kommentti, mutta se johtuu vain siitä että onnistuin uittamaan hihani kahvikupissa ja märkä hiha tuntuu inhottavalta. 😀
Inanaa: Mainonnan sisältö olisikin minusta paljon tärkeämpi asia miettiä, kuin mainoksien määrä. Sinulla on hyviä ja blogisi sisältöön sopivia mainosbannereita, mutta sä oletkin toooosi tarkka näistä jutuista! =DToivottavasti ehti märkä hiha jo kuivahtamaan…. 😉
Hienosti kirjoitit. Aamen! 🙂
Image-ihanuus: Kiitoskiitos *kumartaa ja niiaa nöyrästi* =D
Jep, puhut asiaa. Mua ei mainostaminen haittaa, kuhan nyt tietäisi mikä on mainos ettei mee sille linjalle että ihania tuotteita nää ja ostin nää, ja sit sit se oliskin mainostavaraa…vois mainita suoraan että on tehny yhteistyötä ko. firman kaa.Ha mä oon aina ihmetelly miten niitä yhteistyöehotuksii oikeen saa, mulla on melkee 300 lukijaa mikä on musta paljon eikä kukaan oo ehotettu koskaa mitään mun blogiin mainostettavaks. No mun koti onkin karvahattu-koti eli sellanen normaali lapsperheen koti eikä mikään design-koti, siinä varmaan se vissi ero.
Outi: Huijaaminen on nounou, mutta mainokset ja mainostavat postaukset on minusta jeesjees. :)En tiedä mistä kaikkialta yritykset bongailevat blogeja, mutta blogilista ainakin on ollut käytetty. Sitä kautta on minuun oltu yhteydessä muutaman kerran. :)Ota itse rohkeasti yhteyttä sellaisiin yrityksiin, joiden tuotteita tahtoisit esitellä laajemmiltikin. Puhelua ja sähköpostia vaan menemään. Kerrot lyhyesti omasta blogista ja mitä se käsittelee ja laitat tilastotietoja mukaan. Lähes kaikki yritykset tahtovat virallista tilastotietoa yksilöidyistä kävijämääristä ja Google analytics on välttämätön (tai joku muu tilasto-ohjelma). Mä olen itse neuvotellut kaikki arvonnat ja edut, ne ei automaattisesti ole tulleet. Tosin arvontaan yritykset lähtevät helposti mukaan. =D Nyt vaan listaa tekemään, mistä kaikesta voisit olla kiinnostunut ja sitten viestiä menemään <3
No mä oon yrittänytkin olla tarkka, koska mä oon tämmönen perfektionisti. 😉 Ja se hiha mitään kuivunut, piti vaihtaa paita. Kaikkee mäki onnistun sähläämään. Mut oikeesti, onko mitään inhottavampaa kuin märkä hiha joka kastelee kaikki paikat ja tuntuu iholla märältä. Yhhyh! (<– tämä ei ollut maksettu mainos muuten!)
Inanaa: Hyvä että täsmensit, ettei kyseessä ole maksettu mainos. Olisin voinut muuten kuvitella kommenttiasi piilomainontana ja kahvin mainostuksena…. vai kupin… no molempien sitten. 😉 Mä inhoan märkiä hihoja ja puntteja, yööööök. En olisi pystynyt olemaan sen kanssa, vaan paita olisi mennyt vaihtoon asap. 🙂
Mä olen lakannut lukemasta joitain blogeja sen takia, että niissä mainostus on mennyt oikeasti överiksi. Tosi inhottavaa lukea mainospostauksia, jossa "postisetä kiikuttaa paketin ovelle" ja sieltä ilmestynyt tuote on jotain sanoinkuvaamattoman ihanaa, vaikka lopulta onkin sellainen tuote, että ilman sitä tulee kyllä toimeen! Lisäksi noista mainospostauksista tulee sellainen tunne, että ne on lähinnä väkisin väännetty, jotta bloggaaja saa tuotteen ilmaiseksi kokeiluun/itselleen. En mä tiedä, jostain syystä mulla on ihan kamala ääripäälinja tässä mainoshommassa. Esimerkiks, mä en tykkää osallistua blogiarvontoihin, koska niihin osallistuu sellasetkin, jotka eivät oikeasti välttämättä edes blogia lue, kunhan osallistuvat. Lisäks mä skippaan kaikki sellaset blogitekstit automaattisesti, jos bloggaaja kertoo saaneensa yhteistyön merkeissä esim. liinavaatteita, ja postaa sitten niistä liinavaatteiden ihanuudesta. Lisäks ärsytti esim. noissa Jumpineissa, kun niitä jaeltiin monelle bloggaajalle. Ei siinä mitään, mut OIKEESTI ykskin bloggaaja niihin aikoihin laitteli postausta, kuinka niin haluaisi sellaisen ja sellaisen jumpinin. Sitten ykskaks muutaman viikon päästä sille bloggaajalle ilmestyy yhteistyön merkeissä Jumpin. C'mon!!!!
Heidi: Tälläisiä överi ihquja mainospostauksia kun ilmestyy liian tiheään, on yliannostus taattu. Itse pidän välillä taukoa paristakin blogista liiallisen mainostuksen vuoksi, mutta palaan kuitenkin aina takaisin pienen huilitauon jälkeen. ;)Mä olen hyvin suvaitsevainen mainonnan suhteen itse, mutta tarkka olen ja kunnioitan myös omia lukijoitani, jotka ajattelevat asiasta paljon tiukemmin kuin minä. Siksi en lähde jokaiseen mainostukseen mukaan. Olen ronkeli ja mainostan vain harvoja ja valittuja ja omilla ehdoillani. Rajaan tuotteet koskemaan vain ja ainoastaan sisustusta, tosin siivoushulluna voisin testailla monistakin blogeista jo tuttua Attitude-merkin pesuaineita. Mainontaan on hirrrrrrveen helppo sortua, koska tarjontaa riittää. Ja kaikelle löytyy aina käyttöä. Helposti voisin mainostaa lähes mitä hyvänsä, jos en välittäisi lainkaan lukijoistani tai blogini linjasta. 🙂 Se olisi sitten sellainen Miian oma mainosblogi. Voisi olla kyllä hauskaa päästä itsekin testailemaan kaikkea uutta kivaa maan ja taivaan väliltä. 😉 Ruisleipä maistuu, aikuisten potkupuku voisi olla mukava ja karkkikin houkuttelee (tosin olen tiukalla dieetillä). Mutta kieltäydyn kuitenkin kunniasta, koska tahdon pitää alkuperäisestä punaisesta langastani kiinni ja välttää luomasta kuvaa mainosblogista. Myöskään massamainontaan en lähde mukaan, vaikka tuotteena olisi maailman ihanimmat ja halutuimmat keittiön tuolit. Kun jokainen blogi puskee ulos samoja kamoja, tulee hylkyreaktio. Itse en enää näe syytä käydä esim Nellyn sivuilla, koska blogeista käy kyllä heti selville mitä siellä on tarjolla. 😉 Juhlamekkoooooo, korkkariiiiii, biksuiiii…. =D (elkää nellyläiset suuttuko, vitsi vitsinä ;))Ja yksi sisään yksi ulos- taktiikkaani on aika vaikea sovittaa postisedän solkenaan kantamiin ilmaislahjoihin. 😉
Tämähän oli minusta (lue että uudesta bloggaajasta) mielenkiintoista luettavaa, en ole koskaan erityisemmin noihin mainoksiin, yms. kiinnittänyt sen suurempaa huomiota. En edes tiennyt kaikkea näin 'kattavasti' kuin nyt ja aloinkin ajatella että kiinnitän kyllä jatkossa enempi huomiota omiin teksteihin 😀 (kukaan ei siis koskaan ole mitään mistään mainoksesta tarjonnut) Sillä olenhan joitain tuotteita ja liikkeitä 'mainostanut' siellä.. hmn. Pikku hiljaa alan päästä jyvälle (jonku verran) tästä bloggailusta.En siis ole vielä liian vanha oppimaan uutta 🙂
Tellu: Tuo mainostaminen on aikalailla bloggaajan oma moraalinen asia. jos voi seistä omien sanojensa takana niin kaikki on ihan okei silloin. 🙂 Kun aloitin bloggaamisen, oli aivan itsestään selvää, että kaikki "mainokset" on mun omia juttuja eivätkä siis maksullisia. Nyt kun mukaan on astunut myös se maksettu mainos, koen tärkeäksi mainita lukijoille, mikä on yhteistyömainontaa ja mikä mun omaa. =D
Tässä yritin löytää niistä mainonnan asetuksista kohdan josta voisin itse rajailla mitä mainoksia sinne tulee ja kun sitä ei heti löytynyt niin poistin koko homman. Tää oli ihan hyvä pointti kun otit puheeksi, aloin katsella et minkälaisia mainoksia mulla oikein siellä on, niin siellä oli joku deitti mainos!! Aaarg.. Ei ihan minua :)Huh, heti helpotti, eipä tarvii miettiä enää moista.
Mie en kanskaan välitä onko blogissa mainoksia vai ei, ei se oo multa pois, enkä mie niitä ees huomaakkaan aina, niitä mainoksia 🙂 Jos jotaki tuotetta mitä en tarvi mainostettaan niin emmie sitä klikkaa. Ja mulle on ihan sama mitä mainoksia on 🙂 Ja en todellakkaan poistu hyvästä, ihanasta sisustuksesta kertovasta blogista mainosten takia, muut saa sen tehä mutten mie. Mie oonki aika suvaitsevainen tiettyihin asioihin, hoitoalalla oleva ku ei voi olla tiukkis 🙂 Vaikkei hoitoala ja mainos nyt periaatteessa kuulukkaan yhteen 🙂
Meän Satu: Minuakaan ei mainokset haittaa, kunhan koko blogin sisältö ei muutu mainostukseksi. 🙂 Haluan kuitenkin kunnioittaa enemmistön mielipiteitä, jotka tahtovat mainonnasta kerrottavan rehellisesti ja asianmukaisesti. =D Suomessa blogimaailma on vielä kovin tuore ja vuosien sisällä uskon mainonnan muuttuvan enemmän säännöksi kuin poikkeudeksi. Ja jos ihan totta puhutaan, tarpeeksi hyvän yhteistyödiilin osuessa kohdalle, olen valmis harkitsemaan myös sivupalkkibannereitakin. kaikki onkin siis suhteellista, itse tahdon oman blogini säilyttävän mun oman tyylin ja edustavan sitä mikä on itselleni tärkeää. <3