Nerokon avoin kirjoitus kulurakenteesta

Neroko on vuonna 2010 syntynyt suomalainen yritys, joka valmistaa kotimaisena käsityönä koirien omaa tuotesarjaa. Heidän valikoimissaan on laadukkaista materiaaleista valmistettuja tarkoin suunniteltuja petejä, leluja sekä muuta tarpeellista pientavaraa, joihin olen tutustunut mm. messutapahtumien yhteydessä. Koiraihmisenä ja suomalaisen designin kannattaja olen seurannut Nerokon blogia aktiivisesti jo lähes kaksi vuotta, viimeisimmän kirjoituksen luin aivan hetki sitten. Haluan osoittaa tukeni heille sekä suomalaiselle yrittäjyydelle ja arvomaailmalle jakamalla katkelmia heidän kulurakennetta koskevasta kirjoituksesta omassa blogissani. ❤︎

Nerokon tarina tuotevalmistuksen kulurakenteesta ja siitä mistä hinnat koostuvat

Alla olevat lyhennelmät Nerokon blogista:

Neljä vuotta sitten kesällä 2010 olimme perustaneet Nerokon ja tuotekehitys oli juuri polkaistu käyntiin ensimmäisillä käyttäjätutkimustyöpajoilla. Neroko syntyi rakkaudesta koiriin ja intohimosta suomalaiseen kestävään designiin. Olimme vahvasti sitä mieltä, että suomalaiset ja oikeastaan kaikenmaalaiset koiraperheet ansaitsevat koteihinsa materiaaleiltaan, käytettävyydeltään ja muotoilultaan laadukkaita, kestäviä ja kokonaisvaltaisesti parempia tuotteita. Olimme ylpeitä siitä, että valmistaisimme tuotteemme Suomessa. Haluamme uskoa kaikkeen tähän edelleen! Kaikki nämä vuodet olemme saaneet nauttia ihanasta, avoimesta asiakaspalautteesta ja uskollisista asiakassuhteista. 

YHDESTÄ ASIASTA SEN SIJAAN OLEMME TODELLA SAANEET LUNTA TUPAAN.

Nimittäin tuotteidemme hinnoista.
“Oon katellu just noita Nerokon petejä ja ruokakuppeja, joista tykkään tosi paljon, mutta hinnat ovat kieltämättä vaan liian suolaiset.”

Myönnetään, tuotteemme eivät valitettavasti ole ollenkaan halpoja eikä edes siitä edullisimmasta päästä. Ihan kiusallamme emme kuitenkaan hintoja ole ylös hinanneet, vaan niiden taustalla on ihan oikeat  ja ymmärrettävät kustannukset. Ja niitä syitä ajattelimme nyt näissä kesäsateissa avata. Mars, sylttytehtaalle siis!

1. TUOTTEEN VALMISTUS, 153 €

Esimerkkituotteemme Neroko Stay M + Pillow M -peti valmistetaan noin 150 km etäisyydellä Helsingistä pohjoiseen. Aihiot puristetaan päijäthämäläisellä muotopuristevalmistajalla. Sitten ne kuljetetaan muutaman kymmenen kilometrin päähän päijäthämäläiseen huonekalutehtaaseen (joka muuten toimii sopimusvalmistajana monelle muullekin merkille, esim. Artekille), jossa aihiot työstetään, laitetaan kokoon, pintakäsitellään, viimeistellään ja pakataan. Sillä välin verhoilut ommellaan niinikään Päijät-Hämeessä, samassa perheyrityksessä, jossa aihiotkin puristetaan. Pehmusteet valmistuvat Pohjanmaalla, tarkemmin Jalasjärvellä. Kun kaikki tuotekomponentit ovat valmiita, ne pakataan Lahdessa valmistettuihin pakkauksiin ja viimeistellään tuotetarroilla ja/tai leimalla. Tuotteet valmistetaan piensarjoissa, eli kymmenissä – ei sadoissa eikä tuhansissa – kappaleissa ja se luonnollisesti näkyy korkeampana valmistushintana.

Kun tuote on valmis ja pakattu, se kuljetetaan myyntivarastoomme Lahteen. Joka muuten sijaitsee, ei autotallissa, vaan lähisukulaisen omakotitalon kellarissa (kustannus 0 €).

2. TUOTEMERKIN MYYNTIKATE, 99 €

Myyntikate on siis rahamäärä, joka tuotteesta jää yritykseen99 € per esimerkkituote. Mitä tällä rahalla sitten tehdään?

Ensinnäkin tästä rahasta maksetaan tuotekehitykseen tehtyjä investointeja (joista osa on rahoitettu omilla säästöillä, osa ulkopuolisella lainalla): suunnittelijoiden palkat, tuotekehityksen kulut, markkina- ja käyttäjätutkimukset, prototyypit, pieleen menneet prototyypit, mallikappaleet, pieleen menneet mallikappaleet jne. Rahaa tarvitaan kassaan nettovoittoisesti, koska osa siitä on sitoutuneena myyntivarastoon, jotta voimme tarjota tuotteita teille heti toimitettavaksi (vs. 2 kuukauden toimitusaika). Sen lisäksi tästä rahasta katetaan myynti- ja markkinointikulut: nettisivut ja verkkokauppa, painettu markkinointimateriaali, tapahtumat ja messut kotimaassa ja ulkomailla (suunnittelu, rakentaminen, hankinnat, matkat, majoitukset jne.).

Tästä rahasta maksetaan myös kuukausittaiset juoksevat kulut mm.: liiketilan vuokra, vakuutukset, puhelinkulut, verkkokaupan ylläpito, maksujärjestelmät, kirjanpitäjän palkka. Sen lisäksi tästä rahasta pitäisi maksaa meidän yrittäjien palkka ja palkan sivukulut (pakolliset sosiaalimaksut, eläkkeet jne.). Ja jotta voisimme tehdä lisää tuotekehitystä ja tarjota teille innovatiivisia tuotteita, niin kaiken edellä mainitun jälkeen tuosta 99 €:sta pitäisi jäädä vielä vähän rahaa jäljelle siihenkin hommaan.

Liiketoiminnan perusoppikirjan mukaisesti tuotemerkin myyntikate pitäisi olla vähintäänkin saman verran kuin tuotteen valmistuskustannus eli 50 % ulosmyytävästä verottomasta hinnasta. Siis esimerkkituotteen kyseessä ollessa 153 €. Koska tämä on kuitenkin suurin piirtein ainoa hinnoittelun osa, johon voimme itse vaikuttaa, olemme tinkineet myyntikatteen osuudesta tässä tuotteessa noin viidenneksen, jotta tuotteen lopullinen hinta ei nousisi kohtuuttomaksi. Mikäli emme tekisi näin, esimerkkituotteen verollinen hinta huitelisi 380 € paikkeilla. Tiedämme kokemuksesta, että tämä hinta muodostuu oston esteeksi monelle. Siispä yritämme kuroa tässä alennettua myyntikatetta kiinni joissakin muissa tuotteissamme.

3. JÄLLEENMYYJÄN MYYNTIKATE, 0 €

Se, että ihania tuotteita on mahdollista hipelöidä siinä ihanassa kivijalkaputiikissa, lisää tuotteen hintaa aikamoisesti. Suoraan sanottuna vähintäänkin kaksinkertaisesti. Me Nerokolla teimme tänä keväänä sellaisen periaatepäätöksen, että tuotteitamme ei myydä jälleenmyyntikanavissa ollenkaan, vaan ainoastaan omassa verkkokaupassamme. Tuotteisiimme on mahdollista tutustua näyttelyissä, tapahtumissa tai muissa ei-jälleenmyyntiin tähtäävissä yhteyksissä. Nurjana puolena tässä on tietysti se, että fyysisesti tuotteisiimme törmääminen on melkoisen rajoitettua, kun niitä ei ole nähtävillä jokaisessa niemen notkossa ja lahdelmassa. 

Jälleenmyyjän myyntikate on yleensä vähintään 2 x (TUOTTEEN VALMISTUS + TUOTEMERKIN MYYNTIKATE), jolloin tämän esimerkkituotteen lopulliseksi hinnaksi siinä ihanassa kivijalkaputiikissa tulisi (arvonlisäveroineen, ks. alla) vähintäänkin 626 €. Se on tosi paljon enemmän kuin nykyinen 313 €, joka sekin on korkea. Olisitko sinä valmis maksamaan 313 € pelkästään siitä, että voit hipelöidä tuotetta kivijalkakaupassa? Me luulemme tietävämme vastauksen: Et ole.

4. ARVONLISÄVERO, 61 €

Jossain maissa myös myyntiveroksi kutsuttu arvonlisävero on Suomessa 24%. Tämä tuotteeseen sisällytetty osuus, lähes neljännes (24%) tuotteen hinnasta muuten, menee lyhentämättömänä Oy Suomi Ab:n kassaan. Tavallaanhan tämä raha palaa meidän kaikkien suomalaisten hyväksi mm. lähes ilmaisena terveydenhuoltona, koulutuksena, sosiaaliturvana, eläkkeinä jne. Mutta kieltämättä nostaa tuotteen hintaa aika lailla, siis melkein neljänneksen! Ja valitettavasti, mitä arvokkaampi tuote on, sen suurempi on arvonlisäveron osuus. Tässä esimerkkituotteessa tuo veron osuuden, 61 €, tilitämme mukisematta ja lyhentämättömänä verottajalle. 

Nerokon tarina tuotevalmistuksen kulurakenteesta ja siitä mistä hinnat koostuvat

Tuotteiden kulurakenne ja hinta

Suomalaisen tuotevalmistuksen korkeat kustannukset tuntuvat olevan kaikesta informatiivisestä tiedotuksesta huolimatta melkoinen myytti. Esimerkiksi Iittalan suomessa valmistettavia Vakka-laatikoita koskevaan postaukseeni sain monta negatiivista kommenttia koskien niiden korkeaa hintaa, tuotebrändillä rahastamista viitaten yrittäjän ahneuteen. Usein vertauksena käytetään halpamaiden tehdasvalmistettuja samankaltaisia tuotteita ja ”halvalla pääseminen” rinnastetaan järkevään kuluttamiseen. Olen kuullut omistamistani designtuotteista liki sata kertaa fraasin: ”vain tyhmät maksaa kun halvemmallakin saa”…

Jokaisella meistä on vapaus valita mihin rahansa käyttää, omien arvojensa ja mahdollisuuksiensa mukaan. Kaikki eivät halua eivätkä voi maksaa kotimaisuudesta ”extraa”, mutta kuten Neroko kirjoitti, korkeammat kustannukset pakottavat korkeampiin hintoihin eikä kyseessä ole yrittäjän ilkeys tai halu ylihinnoitella tuotteitaan. Valintoja miettiessä olisi hyvä muistaa tämäkin puoli pelikortista, eikä suunnata suoraan halvimpien hintojen perään.

Nerokon kuvaama kulurakenne koskee jokaista suomalaista tuotevalmistajaa ja tuotemerkkiä, joilla tuotanto tapahtuu Suomessa, ja näin taantuman aikaan suomalaisen yrittäjyyden tarvitsema tuki meiltä kuluttajilta ja rahakirstun vartijoilta on erityisen tärkeää. Lähikauppojen luomuruokatuotteet ovat vuosien varrella onneksi saaneet ansaitsemansa arvostuksen, moni valitsee luomua korkeammasta hinnasta huolimatta…

”Voidaan myös miettiä, kuka tuotteita valmistuttaa Suomessa, jos sitä eivät tee suomalaiset yritykset? Puhumattakaan niistä hyödyistä, joita suomalainen tuotanto tuo suomalaiselle yhteiskunnalle mm. työllisyyden näkökulmasta…” -Neroko

Käykäähän lukemassa Nerokon loistava kirjoitus kokonaisuudessaan heidän blogistaan!

Kuvat ja lainaukset: Neroko


Seuraa myös Instagramissa 

12 kommenttia “Nerokon avoin kirjoitus kulurakenteesta

    1. Kuura: Käytän vaihtelevasti Picasaa ja Picmonkeytä. 🙂 Picasa olen ladannut koneelle ja Picmonkey toimii netistä käsin. 🙂

  1. Ihmisten pitäisi myös muistaa kotimaisuuden arvostus ihan jokapäiväisissä valinnoissaankin. Esimerkiksi mitä maitoa ostamalla on eniten merkitystä Suomelle ja suomalaisille maidon tuottajasta lähtien asiakkaalle asti, jos mittaa kotimaisuuden hyötyastetta ja onko järkevää ostaa ruokakorinsa näennäisesti halvemmalla esim. Lidlistä vai ostaa niitä samoja kotimaisia tuotteita sellaisista kaupoista joista Suomeen jää loppupeleissä enemmän euroja (Lidlin tai muiden kauppojen kokonaan ulkomaisista tuotteista puhumattakaan).<br />
    <br />
    Aina ei tietenkään voi valita eikä tarvitsekaan, mutta isoissa linjoissa näillä asioilla on valtavasti merkitystä eritoten tällaisina taantuma-aikoina.

    1. Vanilja: Jokapäiväiset pienetkin valinnat ovat merkittäviä. &hearts; <br />
      <br />
      Lidlistä saa edullisesti ruokaa ja se työllistää paljon suomalaisia, joten ei ole täysin yksiselitteistä valita ostopaikkaansa. Itse yritän jakaa omia ostoksiani tasaisesti monen eri yrityksen kesken, sekä isojen että pienien. Ruoan osalta on melko helppokin valikoida kotimaisia lihoja ja kasviksia sekä muita tuotteita, sillä niitä pidän turvallisempina ja terveellisempinä vaihtoehtoina kuten suurin osa muistakin suomalaisista. Kaiken muun suhteen onkin sitten jo vaikeampaa, erityisesti vaatteiden kanssa joudun painiskelemaan kaukomaan massatuotantojen ja kotimaisuuden välillä melkoisesti. Haluaisin tukea myös suomalaista vaatetuotantoa, mutta niissä vaatemallit ja saatavuudet ovat usein sellaisia että on helpompi turvautua ketjuliikkeiden valikoimaan. Moraalista puolta puolustelen itselleni sillä, että vaikka tehtaat ja tuotteet ovat ulkomaalaisia, ne työllistävät suomalaisia myyjiä, kuljetusliikkeitä, maksuvälinepuolta ja tuontitalouden parissa työskenteleviä. Moni suomalainenkin siis hyötyy siitä että ostan tytön arkivaatteet henkkamaukasta. :D<br />
      <br />
      On todella vaikea aallokoida valintojen kanssa. Joskus helppous / saatavuus on ykkös prioriteetti, toisinaan hinta ja toisinaan laatu. Pyrin kuitenkin valikoimaan tasaisen säännöllisesti myös kotimaisia tuotteita, varsinkin suomessa toimivista liikkeistä ostettuna, jotta edes verotulot tulisivat Suomeen. Taantuman aikaan näitä asioita olisi hyvä kaikkien miettiä entistä enemmän, mistä jutuista voisi tinkiä ja mihin kannattaisi satsata jotta kultainen keskitie turvaisi sekä oman elämän että suomalaisen yritystoiminnan ja työllisyyden säilymisen. &hearts;

  2. Kiitos loistavasta vinkistä, hyvännäköisiä petejä ovat! Näkyy muutamissa blogeissa olleen alennuskoodejakin Nerokon nettiputiikkiin, saisikohan jonkinlaista yhteistyötä OKV:nkin puolelle? Kun klikkailin haluamaani tuotetta ostoskoriin, sivu ilmoitti, että saan kuusi leimaa passiini, ja kuusi leimaa edellyttää 50 euron alennukseen. Ilmeisesti alennusta ei voi käyttää heti, vaan vasta seuraavassa tilauksessa? Onko kenelläkään kokemusta Nerokon verkkokaupasta? Jos ymmärsin oikein, minun kannattaisi siis tilata pedin runko ensin ja tienata täysi leimakortti, mutta tilata pehmuste erikseen heti perään ja käyttää alennus siihen? Tuntuu typerältä lähettää kaksi pakettia peräkkäin ja maksaa tietysti myös kahdet toimituskulut.

    1. Anonyymi: Nerokon koiranpedit ja ruokakipot ovat tosi kauniita ja ihanan skandinaavisia designiltaan. &hearts; En ole miettinyt blogiyhteistyötä Nerokon kanssa, mutten usko että ihan lähiaikoina tämä onnistuu. Yleensä nuo leimapassit ovat sellaisia että saat niiden oikeuttaman alennuksen seuraavasta ostoksestasi. Periaatteessa voisit tehdä kuvaamallasi tavalla, mutta toki siinä häviää sitten sen toisen postitusmaksun verran. Oletko harkinnut että hankkisit myöhemmin hauvallesi petiin sopivan ruokakipon? Itse mietin juuri että voisin ensi kuun palkasta sijoittaa osan medium kokoiseen ruokakulhoon ja valkoiseen korokkeeseen. &hearts; &hearts; &hearts; &hearts;

    2. Tein kuvailemallani tavalla, tilasin siis pedin rungon ja tilaan pehmusteen erikseen, kun tilaus on aktivoitu. En malta odottaa! Tulee olemaan varmasti koirien suosikki 🙂

    3. Anonyymi: Vitsit kun meidänkin matami nukkuisi pedissä, mutta kun ei… Jää Nerokon peti vain haaveeksi, nyyhkis. &hearts; Ruokakipon meinaan kyllä ostaa, sen päätöksen jo teinkin. Koroke olisi ihan kaivattu meidän nirsoilevalle koiralle joka lajittelee raksunsa aina pitkin kipon reunoja. 😀

  3. Mielestäni yrityksen liikeidea on todella huono, ainakin Suomen kokoisessa maassa. Luksuspetejä koirille! En ikinä raaskisi ostaa koiralleni monen sadan euron arvoista petiä, vaikka olisikin varaa. Nyt ei ole. Jossain USA:ssa ihmiset kuluttavat suuria summia lemmikkeihinsä, Suomessa ollaan paljon käytännöllisempiä ja lemmikkien status on hieman toisenlainen.

    1. Tiina: Minusta liikeidea on todella hyvä ja heillä on ollut alusta asti selvää että asiakaskunta on rajattu. Ulkomaille pitäisi kyllä tähdätä, siellä ne isot saaliit liikkuvat. Itse kuulun siihen ryhmään joka mieluusti ostaa designia ja hienouksia myös koiralle, mutta meidän koira ei tykkää pedissä nukkua. Suomessa ollaan käytännöllisempiä kuin suuressa amerikan maassa, mutta täältä pohjolastakin löytyy asiakkaita jotka satsaavat lemmikkeihinsä suuren maan tyyliin. 🙂 Postauksen tarkoituksena ei ollut varmastikaan surkutella asiaa, vaan täsmentää ja avata asiakkaille sekä muille kiinnostuneille tuotteiden kulurakennetta sekä eritellä erilaiset kustannusvaiheet tuottteen ulosmyyntihintaan verraten. 🙂

  4. Hei! Meillä on kotona kaksi Nerokon koiranpetiä (kummallekin koiralle oma) sekä Nerokon ruokailualusta. Voin suositella ko. tuotteita lämpimästi! Ovat paitsi kauniita, myös todella laadukkaita! Ja kaikille Nerokon tuotteista kiinnostuneille voisin vinkata, että kyseinen yrityshän myy kakkoslaadun tuotteet (joista suurimmasta osasta ei edes huomaa että ovat kakkoslaatua!) tuntuvalla alennuksella.

    1. Christina: Kumpa meilläkin tuo neiti nukkuisi pedissä (tai edes alustalla)… Ostaisin keskikokoisen pedin het paikalla. 🙂 Ruokakupin ja korokkeen aion ostaa, on mummeliini helpompi ruokaillakin sitten jatkossa kun ei tarvitse päätä retkottaa alas kipolle. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *